Hei,

Jeg ønsker å sette inn gulvspots innendørs i en høyblokk fra 40-tallet.
Men jeg må pigge i gulvet for å få ned dem og kabelen.

Gulvet består av en betongplate på 3 cm som ligger på sand som er minst 7-10 cm dypt.
I trappeoppgangen ser det ut som gulvet burde være 20-25 cm før man er inne hos naboen under.

Jeg tenker at det burde gå greit å pigge for kabler og spots så lenge man fyller i sand igjen, ikke kapper armering og støper igjen.

Er det noen her inne med peiling på renoveringsjobber som kan si sin mening?
Støper man igjen med grovbetong etterpå?

Det høres mistenkelig tynt ut med en 3 cm plate på dette laget sand, er du sikker på at konstruksjonen ser ut på denne måten?

Så ser det ut ved en dørkarm som jeg har fjernet i alle fall.
Skal bore noen hull og se om det er likt på andre steder.

Ser ut til å være en kake på 4-6 cm, deretter er det fyllmasse i form av sand og småstein.

De bygde så før i tiden, altså med en tykkere plate først, så isolasjon av sand og deretter et tynnere lag betong oppå det.
Problemet er at den nederste platen ikke er robust nok til å bære alt alene, så begge plater er bærende.
Du kan nok sikkert pigge litt i den øverste, men ikke lage lange renner på kryss og tvers i leiligheten, for da mister den for mye bæreevne.
Om det var opp til meg, ville jeg ikke pigge i det hele tatt. Det er bedre å legge 16mm rør på gulvet og flytsparkle 18mm over dem i stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.