I IKEA PAX er de forborede hullene forsterket med sponplate og på øvrige steder består det av honeycomb om jeg oppfattet personalet riktig. Det høres ikke bærende ut for meg, men materialet virket ikke hult i det hele tatt når jeg banket, men virket ganske solid. Ville det fungere å bore hull der det er honeycomb-papir og sette opp en klesstang der 10-12 gensere/bluser/skjorter skal henge?

Det pleier jo ikke å være honeycomb, men bare lavere densitet på sponet?

Stefan N skrev:
Det pleier jo ikke å være honeycomb, men bare lavere densitet på sponet?
Jeg var der i dag og de sa definitivt honeycomb.

Tror Ikea har endret produksjonen på mange av sine plateprodukter. Vi har en gammel BESTÅ-møbel av massivt spon som er tung og solid. Nå kjøpte vi en ny som er mye lettere, og jeg boret noen ekstra hull. Det føles som det er noen mm "masonit" og deretter luft. Når man håndterer platene, hører man noen ganger hvordan det skrangler av rusk fra produksjonen inni dem, så det er definitivt hulrom i dem. Dette gjelder altså også de tynne platene på 16-18 mm. De tykke platene på rundt 30-40 mm har nok alltid vært delvis papp i.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Tror Ikea har endret produksjonen på mange av sine plateprodukter. Vi har en gammel BESTÅ-møbel av massivt spon som er tung og solid. Nå kjøpte vi en ny som er mye lettere og jeg boret noen ekstra hull. Det føles som det er noen mm "masonit" og deretter luft. Når man håndterer platene hører man noen ganger hvordan det rasler av rester fra produksjonen inni dem, så det er definitivt hulrom i dem. Dette gjelder altså også de tynne platene på 16-18 mm. De tykke platene på rundt 30-40 mm har nok alltid vært delvis papir i.
Takk for ditt svar. På nettsiden står det ikke honeycomb i innholdsfortegnelsen for PAX, som det gjør på Bestå og andre serier, men tre ulike ansatte på IKEA sa at det da står feil på nettsiden.

Når du selv har boret egne hull i stamme med honeycomb i, hvordan vil du si at bæreevnen er? Tilstrekkelig for en klesstang med 10-15 skjorter? Hvor tykt er ytterlaget som sitter på siden av honeycomb?

Skruvlim noen form for holder i stedet for å bare bore. Typ noe sånt her.

To treholdere med forborede hull, liggende på en trebordsoverflate.

Bytter ikke IKEA ut produktet om de begynner med honeycomb?

Du burde kunne høre forskjell ved å banke på siden, honeycomb låter hult.

Det ville vært kjedelig om de byttet ut PAX til sånt, forverrer jo tilpasningsmulighetene betydelig.

Honeycomb har for øvrig vært brukt veldig lenge, jeg rev ut garderober fra -71 med honeycomb. Husker ikke om leilighetens 50-tallsgarderober hadde honeycomb eller om de bare var tomme mellom masoniten.

Fiks et par biter tynn kryssfiner, 4 - 6 mm tykk, størrelse kanskje 100 x 100 mm med et hull boret i midten, som tilsvarer klesstangen (25 mm?).
Lim disse kryssfinerbitene på innsiden av skapveggene ved montering av stangen.
Rugg opp skapveggen litt først med et 80-slipepapir.

13th Marine skrev:
Bytter ikke IKEA ut produktet om de begynner med honeycomb?

Du burde kunne høre forskjell ved å banke på siden, honeycomb høres hul ut.

Det ville vært kjedelig om de byttet ut PAX til sånt, forringer jo tilpasningsevnen betydelig.

Honeycomb har for øvrig blitt brukt veldig lenge, jeg rev ut garderober fra -71 med honeycomb. Husker ikke om leilighetens 50-tallsgarderober hadde honeycomb eller om de bare var tomme mellom masoniten.
Lød definitivt ikke hul, men tviler på at de ville hevde at materialet inni er dårligere om det egentlig er bedre.

Min tanke er å dra skruen rett igjennom slik at skruen går igjennom to plater av masonitt(?) og dermed ikke ligger og "vipper" i hulrommet. Vet ikke hvor tykke platene er, men føles vel som om det bør holde for 15 skjorter?

Hva er det som er galt med de klesstengene som hører til og som passer i hullene som allerede er der?

Anna_H skrev:
Hva er det for galt med de klesstenger som hører til og som passer i hullene som allerede er der?
De er uttrekkbare stenger som festes lengst bak og holder omtrent halvparten av en "vanlig" stang i samme stamme ville holdt. Eneste negative er jo at kleshengere som festes på en vanlig stang da stikker ut litt, men det er verdt det.

Nomies skrev:
Når du selv har boret egne hull i stamme med honeycomb i, hvordan vil du si at bære evnen er? Tilstrekkelig for en klesstang med 10-15 skjorter? Hvor tykt er ytterlaget som sitter på siden av honeycomb?
Vanskelig å si hvor tykt ytterlaget er, kanskje 3 mm? Jeg tror det ville holde for 10-15 skjorter. Vinterjakker og kåper mer usikkert. For å være mer sikker kan du jo skrulim beslag til klesstangen.

Er det honeycomb så tror jeg ikke at det er så mye som 3mm, kanskje mer 1-2mm.

Lenk til stengene i stedet, for jeg forstår ikke hvordan de ser ut og fungerer :rolleyes:

Jeg tror de du snakket med på IKEA har fått noe om bakfoten.

13th Marine skrev:
Er det honeycomb så tror jeg ikke at det er så mye som 3mm, kanskje mer 1-2mm.

Lenke til stengene i stedet, for jeg forstår ikke hvordan de ser ut og fungerer :rolleyes:

Jeg tror de du snakket med på IKEA har fått noe om bakfoten.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30256966/#/90256968

Du vil altså sette den lenger ut i en dyp PAX-stamme?
Funker ikke midt-hullene?

Jeg mener å huske at jeg satte en lignende (ikke uttrekkbar) i en dyp stamme, bare tok midt-hullene i stedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.