P
Jeg skal bore litt i taket (betong) i leiligheten min fra 20-tallet: to kroker for lamper, to røykvarslere og fester for å holde stolpene til en IKEA-hylle ("Broder") på plass (to hull per stolpe).

Trenger jeg å bekymre meg for å bore inn i vann- eller strømledninger? Hvor dypt ligger slike normalt?

De fleste hullene blir jo noenlunde midt i rommene, men den ene stolpen til hyllen skal stå rett mot veggen inn til badet, er det noe å bekymre seg for?

Hvis jeg må kjøpe en detektor, hvilken type trenger jeg? Kan man leie i stedet?

For å være helt sikker må du sjekke med en detektor for metall/el. Finnes billige å kjøpe, ellers går det sikkert an å leie. Siden leiligheten din er fra 20-tallet er det ikke sikkert at det er betong, det kan være pusset på en trestamme. I noen tilfeller er det tykt med puss på vassmatte. Da gjelder det å ha skikkelig lange skruer for å nå opp til treet. Man borer hull i pussen og deretter skrur man skruen opp i trestammen.

P
Det har du selvfølgelig rett i. Av en eller annen grunn har jeg bare antatt at det skulle være betong. Det ser ut til å være betong der hylla skal stå (i en klesbod) og mykt resten.

Å bore i slikt har jeg aldri gjort før. Det burde kunne fungere med en vanlig boremaskin da antar jeg? Hvordan pleier trestammen å se ut (altså, spiller det noen rolle hvor jeg "treffer")?

Ofte er det planke over pussen/vassmatten. Man kan bomme og ende opp imellom, da må man vinkle skruen slik at den treffer treet. Å bore i puss er ikke noe problem, vanlig betongbor. Pussen kan være ganske tykk og det går an å feste lettere ting i den, men med litt belastning så pleier det å si "tjoff" så løsner en "koka".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.