Hei!
Jeg holder på med å bygge et drivhus i ferdig byggesett. Jeg har murt opp en sokkel to steiner høyt for å feste stålfundamentet i. Hullene i teglet har jeg fylt med mørtel blandet av gullex en del og sand to deler samt mer vann enn ved vanlig blanding av mørtel, for at det lettere skal fylle hullene.
Uansett, nå til problemet mitt. Jeg skal bore hull i teglet og plugge med universalplugg for å skru fast fundamentet. Da skjedde dette!! Teglsteinen sprakk! Hvilken teknikk må jeg bruke for å lage 8 mm hull i tegl uten at den sprekker? Jeg brukte en slagbormaskin og tilhørende 8 mm bor. Jeg har også en vanlig bormaskin og bilmaskin om det gjør det lettere.

Her kan jeg ta bort den sprukne steinen og mure inn en ny. Men fundamentet skal like forbannet skrus fast igjen. Jeg vil ikke holde på og bytte hver eneste stein hele tiden. Da blir jeg gråhåret.
Vær så snill hjelp meg.

• Sprukket murstein med et boret hull i midten, omgitt av murfusjon og sprekker, på stedet hvor et fundament skal festes.
Borre med stein/tegelbor men uten slagfunksjon, bare rotasjon. Det kommer til å ta lengre tid, men det sprekker ikke. Men ellers pleier det å fungere med vanlig slagborremaskin i tegl. Er det slagborremaskin du har eller borhammer? Borhammer er nytteløst i tegl, den bare slår i stykker teglet.

Prøv gjerne i en løs tegelstein til du føler deg sikker på at det fungerer.

• Liker
jonwberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ellers er glass- og flisebor også fine i tegl:

Glass- og flisebor med spiss tupp for boring i fliser og glass.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Bor med stein/tegelbor men uten slagfunksjon, bare rotasjon. Det vil ta lengre tid men det sprekker ikke. Men ellers pleier det å fungere med vanlig slagbor i tegl. Er det slagbormaskin du har eller borhammer? Borhammer er håpløst i tegl, den bare slår istykker teglet.

Prøv gjerne på en løs teglstein til du føler deg sikker på at det fungerer.
Det er vel en borhammer da...
Det finnes en omstiller mellom slag og rotasjon+slag. Nå har jeg kjøpt to stein/tegelbor fra Bosch. En 3 mm for å lage et guidehull og en 8 mm for å få endelig størrelse. Jeg gjør som du sier og øver på en løs teglstein. Jeg kommer tilbake med resultatet.

M Malin R skrev:
Jeg kommer tilbake med resultatet.
Ja, nå har jeg gjort et nytt forsøk. 3 mm steinbor i min vanlige skrumaskin, på laveste gir. Deretter 8 mm steinbor etterpå. Boret fikk avkjøles i et glass med kaldt vann mellom omgangene. Det fungerte bra. Jeg blåste ut hullene med et sugerør. Og jeg glemte IKKE det personlige verneutstyret her! Nemlig en engangstallerken med hull i midten der man setter sugerøret. Veldig viktig! Ellers ser man ut som Bjørn Ranelid etterpå. Pluggene gikk i med litt forsiktig overtalelse av en hammer. I dag skal jeg skru fast fundamentet. Det blir spennende å se om teglet holder for det. Men det tror jeg. Det var nok de harde slagene fra borhammeren som sprakk steinen, ikke kraften i seg selv.

• Liker
  • Haha
grovspacklarn og 6 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.