Jeg skal sette opp et høyskap fra Ikea som heter Enhet. Det kommer til å veie opp mot 40 - 50 kg når døren er montert samt med hyller.

Interiøret krever at det skal være veggmontert, ellers vil det se rart ut. Jeg har kjøpt plugg og skrue samt boret hull med borstørrelse 8. Den ene siden var ikke noe problem, men på den andre siden støter jeg på det jeg antar er en stålbjelke. Jeg har prøvd med borr for stål, men jeg kommer ikke lenger inn enn ca. 4 cm. Jeg tør ikke presse for hardt i tilfelle jeg risikerer å ødelegge noe.

I jernvarebutikken fikk jeg rådet å bore hull, lime i hullet, sette inn pluggen og la det tørke ordentlig før jeg setter inn skruene. Siden jeg ikke kommer lenger enn 4 cm på den ene siden, lurer jeg på om jeg kan bruke en kortere plugg (om slike finnes) der bjelken er. Eller er det høy risiko for at hele skapen faller ned da? Skapet skal også forankres nederst.

Bilde av borehullet. Bilde av et borrehull i en vegg med tegn til treverk rundt kanten og en mørkere sirkel i midten, muligens forårsaket av å treffe en stålregel.

E
Aldri sett noe lignende.
Skulle det være en plåtregel kunne du bare boret gjennom med et 1-2mm bor og deretter selvgjengende skrue.

Du har ikke et regelsøkerinstrument for å se strekkingen oppover og nedover?

Mest så du er sikker på hva du borer i.

Et alternativ kanskje kan være et vinkwljärn på passende sted, avhenger av hva hensikten er, men litt til siden så du kommer bort fra metallen.

E El-Löken66 skrev:
Aldri sett noe lignende.
Skulle det være en plåtregel kunne du bare borret gjennom med et 1-2mm bor og deretter selvborende skrue.

Du har ikke noe regelsøkerverktøy for å se strekkingen oppover og nedover?

Et alternativ kanskje kan være et vinkwljern på passende sted, avhenger av hva formålet er, men litt til siden så du kommer bort fra metallet.
E El-Löken66 skrev:
Aldri sett noe lignende.
Skulle det være en plåtregel kunne du bare borret gjennom med et 1-2mm bor og deretter selvborende skrue.

Du har ikke noe regelsøkerverktøy for å se strekkingen oppover og nedover?

Et alternativ kanskje kan være et vinkwljern på passende sted, avhenger av hva formålet er, men litt til siden så du kommer bort fra metallet.
Jeg har en billig variant av regelsøker som viser hvordan reglen går. Dessverre ikke hva slags materiale reglen består av. Men vinkeljern kan være en løsning. Skal sjekke om det ville fungere. Takk for raskt svar! :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.