heisan hei... fant dette spennende forumet og tenkte å skrive et spørsmål direkte til dere :)
Jeg boret 4 små hull i en fuge som er 5 mm i kveld og skulle sette opp en 45*70 regel.
Skruen jeg brukte er 5.0*80 og plugg 5 * 3-5 mm som jeg hadde da..
Når jeg skulle skru inn skruen begynte det å lage lyd rundt hullet =( så jeg våget ikke å skru mer.
Når jeg banker rundt hullet høres det hult ut, akkurat som flisen holder på å løsne, men det har ikke gjort det.
Hva gjør man? Bore et nytt hull 30 cm ved siden av og prøver kanskje med ikke for lange skruer..

Håper dere forstår:rolleyes:

K
Hva er det for stamme? Hva skal du gjøre? Du nevner fliser, men skal du bygge over det?? Underlag? Tettesjikt? osv... du gir minimalt med info....

ktm250 skrev:
Hva slags stenderverk er det? Hva skal du gjøre? Du nevner fliser, men skal du bygge over det?? Underlag? Tetningslag? osv... du gir minimalt med info....
Altså jeg skal sette opp 2 stykker benkeplater som er 186 cm lange og bruke som strykebrett og klær. Så jeg begynte med en Regel som skal sitte på tvers som er 3.72 cm, boret 4 små hull gjennom den og skulle sette den opp på flisene som har en fuge som er 5 mm som jeg også boret 4 små hull, avstanden er rundt 70-70-70-70 og plugget dem. Når jeg skulle sette opp den regelen så begynte det å knake rundt hullet akkurat som om flisen holdt på å løsne. Når jeg banket på flisen så hørtes det hult rundt der...

Det som er bak flisene er betongvegg--så primer ---lim---og til slutt fliser.

Håper du forstår nå =/

Mvh Peter

• Liker
Nettan83
  • Laddar…
K
Knakingen antar jeg er når pluggen ekspanderer når du begynner å skru og pluggen presses mot flisen som ser ut til å være luft. Risikoen for at flisen sprekker er stor om den er luft.

ktm250 skrev:
Knakingen antar jeg er når pluggen utvider seg når du begynner å skru og pluggen presses mot flisene som ser ut til å være bomt. Risikoen for at flisene sprekker er stor hvis det er bomt.

Man bør nok ha litt større plugg da =)
BOMT??:o

Phoenix skrev:
heisann hei... fant dette spennende forumet og tenkte å skrive et spørsmål direkte til dere :)
Jeg boret 4 små hull i en fuge som er 5 mm i kveld og skulle sette opp en 45*70 regel.
Skruen jeg brukte er 5.0*80 og plugg 5 * 3-5 mm som jeg hadde da..
Når jeg skulle skru inn skruen så begynte det å lyde rundt hullet =( så jeg våget ikke å skru mer.
Når jeg banker rundt hullet så høres det hult ut, akkurat som flisen holder på å løsne, men det har ikke gjort det.
Hva gjør man? Borre et nytt hull 30 cm ved siden av og prøver, men kanskje ikke med for lange skruer..

Håper dere forstår:rolleyes:
Du kan ikke bruke samme diameter på skruen som på plugg og borhull, da har jo materialet i pluggen ingensteder å ta veien. 5 mm skrue er nok passelig. Skruen skal være så lang at den går gjennom pluggen. Det finnes i dag spesielle flisebor som går utmerket å bore i flis med. Om du går til en byggevarebutikk for proffer, så hjelper de deg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.