Jeg skulle trenge å hullsage gjennom noen åser i mellombjelkelaget (220) for å få ventilasjonsrøret (105) i riktig rom, er det ok om man gjør det rett over en vegg som er 120 (hjerteveggen).

Norrl.

Nå vil jeg jo lage hull der bjelken ligger på en vegg, så jeg lurer på om bæreåtten blir svekket av dette, og om det er tilfellet, hvordan jeg kan forsterke den.

Norrl

Ola78
Tror nok ikke at bæringen svekkes veldig mye om du lager hullet over den bærende veggen. Du kan jo ta og gjøre noen avvekslinger mellom bjelkene du har hullene i så eventuell last fordeles bedre.

Nja, rett over opplagring skal man jo ikke gjøre.
Ser man på lenken som Ola78 bistår med ("tommelregler") så ser man at maks hulldiameter ved 220mm bjelke er 110mm (h/2). Hullet skal være plassert sentrisk og minst 440mm fra opplagringen.

Om du skal gjøre forsterkning, så tror jeg at det beste er å lask/forsterke bjelken, da det er bøymomentet som oppstår over opplagringen som bjelken skal tåle, bjelken tåler dårligere på grunn av hulltakingen.
For eksempel kryssfiner på hver side av bjelken, lime og skru/spikre. I et mønster som en terning (5) på hver side av hullet (men flere skruer/spiker mellom de to prikkene til høyre og venstre for midtprikken). Og en laskelengde på kanskje 120cm.
Vær oppmerksom på at jeg bare anslår ovenstående.

Kanskje finnes det noen bedre kyndige som kan bekrefte eller rette min tankegang....

Det med minst 440 mm fra opplaget protesterer jeg mot. Det er bedre å ta hull ved opplaget.
Det er imidlertid en ting som gjelder ved helt bjelkelag, og det er at gulvet/bjelkelaget på andre siden av hjerteveggen fungerer som motvekt og reduserer nedbøyningen. En hel gulvås får en "fast inspenning" over hjerteveggen, og det påvirkes imidlertid negativt av hulltakningen.

Ta hull ved veggen, det holder, er du nervøs, så limskruv 45x45 på begge sider oppe og nede.

Protte

Ja, om man forsterker for å erstatte "hullet" så kan man vel plassere hullet hvor man vil... :)

Se hvordan en "masonitbalk" ser ut.

Protte

Om bjelkene fortsetter forbi hjertemuren, dvs om de strekker seg over 2 spenn, da er stedet ved hjertemuren det absolutt verste punktet for å svekke bjelkene. Det er der den største påkjenningen, spenningen, opptrer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.