Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Skal snart begynne med avløpsleggingen til overetasjen og lurer på om det er ok å bore/sage 80 mm hull i bjelkene (45*220) uten å forsterke på noen måte 
Jeg skal for så vidt forsterke gulvet med flere bjelker så jeg får cc 300 mm, men takstolene er festet/hviler på noen bjelker (cc 1200 mm)
Noen som har noen gode ideer
Jeg skal for så vidt forsterke gulvet med flere bjelker så jeg får cc 300 mm, men takstolene er festet/hviler på noen bjelker (cc 1200 mm)
Noen som har noen gode ideer
Jeg tror ikke i det hele tatt at det er greit uten forsterkning.
Hvis jeg husker riktig skal man:
- Utføre gjennomføringen så nær opplag som mulig (jo lenger fra opplag, desto mer svekkes bjelken)
- Borre midt i bjelken, i høyderetning altså
- Forsterke med remser av kraftig konstruksjonsfiner som limes og skrus på begge sider av bjelken og både over og under hullet. Altså fire remser per hull.
Jeg kan veldig godt ta feil i detaljer om forsterkningen, kan noen erfaren byggherre bekrefte??
Hvis jeg husker riktig skal man:
- Utføre gjennomføringen så nær opplag som mulig (jo lenger fra opplag, desto mer svekkes bjelken)
- Borre midt i bjelken, i høyderetning altså
- Forsterke med remser av kraftig konstruksjonsfiner som limes og skrus på begge sider av bjelken og både over og under hullet. Altså fire remser per hull.
Jeg kan veldig godt ta feil i detaljer om forsterkningen, kan noen erfaren byggherre bekrefte??
Hvor mange bjelker skal du gjennom til du kommer til rommet?
80-tallets hull er litt i overkant uten forsterkning, Kan du ikke gå gjennom stenderverket/gulvbjelker og på den måten opp til overetasjen og deretter fortsette på den veien i stedet for bjelkelaget?
Edit* Er det en nybygging eller rehabilitering?
80-tallets hull er litt i overkant uten forsterkning, Kan du ikke gå gjennom stenderverket/gulvbjelker og på den måten opp til overetasjen og deretter fortsette på den veien i stedet for bjelkelaget?
Edit* Er det en nybygging eller rehabilitering?
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Baderommet i 2. etasje ligger akkurat i det ene hjørnet av huset, avløpsrøret kommer opp omtrent midt på, langs ytterveggen.Danne213 skrev:
Huset er flunkende nytt med plate på mark (mangler fortsatt innvendige vegger nede). Har dessverre ikke planlagt for noe mer avløpsrør bortsett fra 110-røret til 2. etasje/lufting (litt sent å gjøre om nå kanskje).
I de hus jeg har bygd har vi alltid unngått å lage noen større hull gjennom bjelker, kun kabelrør osv.
i den grad det har vært mulig har vi trukket gjennom yttervegg/kattevinduer og eventuelle slisser.
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut akkurat hos deg, men hvis du har bilder, kanskje det kan gjøre det litt lettere.
Er veggene gipset på overetasjen?
i den grad det har vært mulig har vi trukket gjennom yttervegg/kattevinduer og eventuelle slisser.
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut akkurat hos deg, men hvis du har bilder, kanskje det kan gjøre det litt lettere.
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Yttervegger er helt utelukket (Trivselhus bruker dampsperre rett bak gipsen)Danne213 skrev:I de hus jeg har bygget har vi alltid unngått å lage større hull gjennom bjelker, kun for elektriske rør osv.
Så langt det har vært mulig har vi ført det gjennom yttervegg/loft og eventuelle slisser.
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut hos deg akkurat nå, men hvis du har bilder kan det kanskje lette litt.
Loft, hmm, da må jeg heve gulvet på badet, trekke avløpsrøret i takfoten (krever skikkelig isolering av røret)
Avløpsrørene er 110 og 75 mm grove
Huset er 1,5 plans med mansardtak (dessverre ingen bilder akkurat nå). Øvre etasje er helt tom, man ser yttertaket fra nedre etasje, reisverket er akkurat ferdig.
Sist redigert:
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Så på noens hjemmeside at den metoden ble brukt
Men der satt det både i over- og underkant, så 4 stk totalt.
Men der satt det både i over- og underkant, så 4 stk totalt.
hmmm kan være mitt album???
http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
bla langt ned så ser du......
eller vent kanskje går det å legge inn et bilde her....
mvh
snickar estwing
http://www.minhembio.com/speedomac/45353/
bla langt ned så ser du......
eller vent kanskje går det å legge inn et bilde her....
mvh
snickar estwing
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Akkurat. Men har tenkt på om jeg i stedet skal bruke kryssfiner. Må bli en enda sterkere sammenføyning!
Sist redigert:
Monter 12mm konstruksjonsfiner på hver side av 45x220 gulvbjelkene, gjør finerbitene 200x600mm. Disse tillater deg å lage 100mm hull c/c i gulvbjelkene uten å miste bæreevne, forutsatt at du limer og spikrer dem. Håper du får nytte av det.
Er det best å spikre eller fungerer det like bra med skruer?hempa111 skrev: