Jeg tenkte å bore et hull fra innsiden av huset til utsiden, for å trekke høyttalerkabel ut til vår terrasse.

Hvordan gjøres dette best?

Når vi satte inn (lot sette inn) vedovn, vet jeg at montøren var nøye med å sørge for at dampsperren ble bevart, dvs. han tettet gjennomføringen av skorsteinen der den gikk fra rommet nedenunder til loftet ovenfor.
Nå lurer jeg på om det samme ikke burde gjelde selv om man lager et hull gjennom veggen?

Min plan var å bore et hull, føre igjennom et VP-rør og sørge for at det var tett rundt det, med en eller annen type kitt, silikon eller sparkel, for til slutt å trekke høyttalerkabel gjennom røret. Til slutt hadde jeg tenkt å fylle røret med eksempelvis silikon.

Ovenstående er jo dog helt forkastelig om det finnes en dampsperre/plastfilm i veggen som må tettes.

Noen som vet noe? :o)

(Med risiko for at spørsmålet har havnet i feil tråd, beklager for det, i så fall.)

/Martin

så livsfarlig kan det ikke være med et lite hull, hvordan skulle det da gå for alle som har hengt opp bilder og kroker på veggene:D
over peis er jo en sak der det blir ekstra varmt og kan stige opp på loftet. veggen er ingen fare.

Enig, frem med lange boret bare.

Visst er det en fordel å kunne tette VP-rør/slange med litt silikon ved plasten MEN man kan jo ikke rive veggen i ettertid..... Så som byggere over sier borre og tette etter beste evne. Røret/slangen tetter du ytterst med en liten bit latex ved kablene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.