Medlem
· Västernorrlands län
· 44 innlegg
Hei,
Jeg trenger noen hull gjennom en betongvegg og lurer først og fremst på om det er mulig? Det er en vegg på ca 20 cm jeg må komme gjennom, og hullene må være 1-1,5 cm i diameter.
Hvis det er mulig, går det med en vanlig slagbor og slagborr og deretter om man borer et hull fra begge sider av veggen (så de møtes på midten)?
Jeg trenger noen hull gjennom en betongvegg og lurer først og fremst på om det er mulig? Det er en vegg på ca 20 cm jeg må komme gjennom, og hullene må være 1-1,5 cm i diameter.
Hvis det er mulig, går det med en vanlig slagbor og slagborr og deretter om man borer et hull fra begge sider av veggen (så de møtes på midten)?
Kan tilføyes at du ikke bør bruke en slagbormaskin da det bare er teoretisk mulig å oppnå det du vil med en slik
(i praksis koster det for mye i form av bor, svette og frustrasjon å bore et så langt hull med slagbormaskin).
Hva du skal bruke er en borhammer som du enten kjøper eller leier (å leie koster ikke mange kroner over en helg).
Hva du skal bruke er en borhammer som du enten kjøper eller leier (å leie koster ikke mange kroner over en helg).
Medlem
· Västernorrlands län
· 44 innlegg
Takk for svarene! Heldigvis er det akkurat en borhammer jeg kommer til å bruke 
Freco: Blir det lettere å bore alt fra samme side tror du? Ingen risiko for at det sprekker på utsiden?
Freco: Blir det lettere å bore alt fra samme side tror du? Ingen risiko for at det sprekker på utsiden?
Det blir absolutt enklest å ta det fra samme side, veldig vanskelig å treffe nøyaktig riktig hvis man går fra to sider.
Hvorvidt det kommer til å sprekke tør jeg ikke svare på, det får noen mer kyndig gjøre... Man kan tenke seg at risikoen er større om det er en pusset side sammenlignet med en i betong (dog ingenting jeg egentlig har peiling på).
Hvorvidt det kommer til å sprekke tør jeg ikke svare på, det får noen mer kyndig gjøre... Man kan tenke seg at risikoen er større om det er en pusset side sammenlignet med en i betong (dog ingenting jeg egentlig har peiling på).
Er veggen pusset kommer det til å sprekke, men med en diameter på 10-15 mm er det ikke mye å gjøre med, å bore fra begge sider og komme riktig er som "Freco" skriver veldig vanskelig, sannsynligvis umulig. Men det er vel bare å sparkle litt eller legge på litt ny puss, ikke noe vanskelig jobb.
Klikk her for å svare