Kan man sage 3mm plexiglass med bordsirkelsag eller er det typen "Det går men ikke anbefalt"?
Er klinga fin burde det gå, så avhengig av hva du faktisk sager "plexi" er jo et merke så antar at det er en akrylplast plate du har da disse litt ofte kalles plexiglass litt slurvete, disse er litt mer sprø enn polykarbonat plater som er lettere å bearbeide. Men det skal gå med gode verktøy.
jo jeg tenkte først å skrive akrylplate men skrev plexiglass istedenfor.
Hmm hvordan bladet er vet jeg ikke helt akkurat nå da jeg tenkte å låne en venns maskin det er vel "standard" tagger på den for å kunne sage lekter og sånt. Vet at jeg kjørte materialet på en ikke så fin sagtannet stikksag og det gikk bra.
Hmm hvordan bladet er vet jeg ikke helt akkurat nå da jeg tenkte å låne en venns maskin det er vel "standard" tagger på den for å kunne sage lekter og sånt. Vet at jeg kjørte materialet på en ikke så fin sagtannet stikksag og det gikk bra.
3mm ekstrudert akryl som er det vanligste sprekker nesten garantert med en bordsirkelsag med mindre bladet er veldig skarpt og med mange tenner.
Men om du legger en restbit av noe slags treplate eller en bordbit over platen slik at den holdes fast og sager gjennom begge samtidig så går det bra, men sag rolig.
Man kan også ripe opp akryl og deretter knekke den. Er det lange biter er det best å få hjelp av en bord eller noe for å få et jevnt brudd. Det gjelder imidlertid å ripe dypt nok.
Men om du legger en restbit av noe slags treplate eller en bordbit over platen slik at den holdes fast og sager gjennom begge samtidig så går det bra, men sag rolig.
Man kan også ripe opp akryl og deretter knekke den. Er det lange biter er det best å få hjelp av en bord eller noe for å få et jevnt brudd. Det gjelder imidlertid å ripe dypt nok.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 399 innlegg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Jeg bruker bladet for aluminium og det gir helt rene snitt i plexi.
Alubladet har negativ spånvinkel som kanskje er magien.
Protte
Alubladet har negativ spånvinkel som kanskje er magien.
Protte
Klikk her for å svare