TRJBerg
Etter en større oversvømmelse i min kjeller med påfølgende muggvekst trenger jeg noe i stil med Boracol.
Tydeligvis må man ha firma for å få kjøpe boracol så finnes det fungerende alternativer?
Har sett såkalte "Mögelfri" m.fl. men de oppgir ikke innholdsfortegnelse så jeg gjetter de er verdiløse. Eller?

Noen som har tips om middel eller hvor jeg kan skaffe det?

• Liker
johan1417
  • Laddar…
Klorin og en skuresvamp eller skurebørste.

Klorinet tar knekken på mugg, så er det bare å børste bort. Sørg bare for å ha god ventilasjon, så fungerer det fint.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg
ricebridge ricebridge skrev:
Klorin og en skuresvamp eller skurebørste.

Klorinet tar knekken på mugg, så er det bare å børste bort. Sørg for å ha god ventilasjon så fungerer det utmerket.
Det har jeg allerede planlagt å gjøre. Men etter det trenger jeg noe på lengre sikt. Plassen vil forbli fuktig. Denne kjelleren er mer av typen matkeller, den er en del av et eldre hus, unge fra 1920, og er bygd med hvelvet tak av store steiner og sement. Gulvet er et jevnt betonggulv. Eneste tilgangen er gjennom en dør til utsiden (det er bygget med en "luftsluse" type, altså to dører).

C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Rommet kommer til å forbli fuktig.
Hva er det egentlig du tenkte å behandle? Tre? Normalt sett holder det med at det står luftig i slike rom. Og skulle det ikke gjøre det, ville jeg sett over kjellerens konstruksjon.

TRJBerg
C cpalm skrev:
Hva eksakt er det du tenkte å behandle? Tre? Normalt holder det med at det står luftig i slike rom. Og skulle det ikke gjøre det ville jeg sett over kjellerens konstruksjon.
Tre. Først og fremst i form av dører, dørkarmer (bjelker) og innredning (hyller, skap).
Ettersom kjelleren består av murede hvelv med større steiner under et hus er ikke en endring av konstruksjonen det man gjerne vil forsøke seg på. I tillegg er det uoppvarmet (ikke realistisk mulighet for det uansett). Så det fungerer best som matkjeller.

C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tre. Først og fremst i form av dører, dørkarmer (bjelker) og innredning (hyller, skap).
Ettersom kjelleren består av murede hvelv med større steiner under et hus, er ikke en endring av konstruksjonen det man gjerne vil forsøke seg på.
Ja, jeg er med... Har selv en slik "potetkjeller" under huset. Nå tenkte jeg ikke at du skulle bygge om halve huset, men tenkte mer på drenering, ventilasjon og sånt. Om det er så fuktig at treet mugner selv uten oversvømmelse, vil det ikke være mulig å bruke det til noen fornuftig lagring heller.

Vi hadde lignende problemer med jordkjelleren på vårt forrige sted, og min analyse var at det dels skyldtes at grunnforholdene var slik at det kom inn vann ved regn, men dels tror jeg betonggulvet var en stor årsak - vannet hadde ingen steder å ta veien. I nåværende hus er det ingen gulvbelegg, bare "stampet jordgulv" og man innser at det har en enorm kapasitet til å bufre fuktigheten.

TRJBerg
C cpalm skrev:
Ja, jeg er med... Har selv en slik "potetkjeller" under huset. Nå tenkte jeg ikke at du skulle bygge om halve huset, men tenkte mer på drenering, ventilasjon og sånt. Om det er så fuktig at treet mugner selv uten oversvømmelse kommer det ikke til å gå å bruke til noen vettig lagring heller.

Vi hadde lignende problem med jordkjelleren på vårt forrige sted, og min analyse var at det dels skyldtes at grunnforholdene var slik at det kom inn vann ved regn, men dels tror jeg betonggulvet var en stor årsak - vannet hadde ingen steder å ta veien. I nåværende hus finnes ingen gulvbelegg, bare "stampet jordgulv" og man innser at det har en enorm kapasitet til å buffre fuktigheten.
Jeg har ikke noen større erfaring med kjelleren som matkjeller. Huset har vært leid ut mellom 2014 og 2022. De siste leietakerne lagret husholdningsavfall og hjemmebrent i kjelleren. Det stank da jeg sjekket etterpå!
Jeg hadde nylig tømt og rengjort kjelleren et par uker før oversvømmelsen (60cm vann!). Så det var flaks.
Før oversvømmelsen (dvs før 2014) la jeg ikke merke til noe mugg. Men nå finnes det mugg på flere steder.
Siden kjelleren holder plussgrader om vinteren og kjølig om sommeren vil jeg kunne bruke den som matkjeller. Men er bekymret for at muggen "har satt seg fast". Så jeg ønsker å fikse det eventuelle problemet på en maksimalt effektiv måte.

TRJBerg
D Dilato skrev:
Klorin er dårlig for muggbehandling på/av tre.

Siden 36 her oppsummerer bra hvor dårlig klorin er på mugg:
[lenke]

[bilde]
Interessant. Noen observasjoner: man taler hovedsakelig om toksiner. Dessuten finnes litt motstridende tekst om man sammenligner de tre avsnittene. For øvrig er teksten for furu splint nærmest anvendbar for meg mens avsnittet om gipsplater ikke er det. Og tydeligvis kan også klorin redusere mengden toksiner hvis man gjør gjentatte behandlinger (for furu splint).
Men fra mitt synspunkt spiller toksinene ingen vesentlig rolle da ingen kommer til å oppholde seg i kjelleren annet enn meget kortvarig og det som kommer til å lagres der sannsynligvis ikke vil bli utsatt for eller i alle fall ikke forurenses av toksinene.
Det skulle kanskje kunne gjelde f.eks. lagrede rotfrukter. Men mengden toksin i mitt tilfelle er nok tilstrekkelig liten.

Hvordan er det med Boracol?
Jeg har inntrykk av at det ikke fikk selges til privatpersoner etter 14. juni -23 (ifølge Lavtox.se, men det var kanskje akkurat deres lisens som gikk ut da).
Kan i hvert fall bekrefte at det er utrolig effektivt mot mikrobiell vekst. Dessuten utmerket å blande i 1-2% i vannbasert utendørsmaling så slipper den mugg allerede noen år etter maling.

• Liker
guggen
  • Laddar…
TRJBerg
M MagHam skrev:
Hvordan er det med Boracol?
Jeg har en idé om at det ikke kunne selges til privatpersoner etter 14. juni -23 (ifølge Lavtox.se, men kanskje det var akkurat deres lisens som utløp da).
Kan i alle fall bekrefte at det er utrolig effektivt mot mikrobiell påvekst. Dessuten utmerket å blande i 1-2 % i vannbasert utendørsmaling for å unngå mugg allerede noen år etter maling.
Har sjekket flere steder som selger boracol. Alle krever firma/lisens.

C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har sett på flere steder som selger boracol. Alle krever firma/lisens.
Du kjenner ingen som kan "kjøpe ut" for deg?
FWIW har jeg handlet direkte fra Lavtox og landbruk var en i sammenhengen "legitim" næringsvirksomhet.

TRJBerg
C cpalm skrev:
Du kjenner ingen som kan "kjøpe ut" for deg?
FWIW har jeg handlet direkte fra Lavtox og landbruk var en i sammenhengen "legitim" næringsvirksomhet.
Takk for tipset!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.