Heisann,

I vår kjeller fra et hus fra 1919 er det noen spor av skadedyr. I midtbjelkene som er synlige er det mindre angrep av treborere (muligens stripet), og dessuten på nedre del av enkelte bjelker som jeg har sett når jeg har tatt opp kjellertaket noen steder for å lage hull, samt rundt enkelte vinduer.

Forsikringsmannen har vært der og han sier at det sannsynligvis ikke er noen fare. Blir det noen fare så tar vi det da, men trolig vil luftavfukteren og eventuelt høyere varme gjøre susen. Helst ville han at jeg skulle sette inn element, men da må kjelleren isoleres, så det får bli et framtidig prosjekt.

Jeg har dog tenkt å pensle på Boracol 20, som når man leser instruksjonene – føles litt skremmende, helseskadelig... Jeg kan alltid pensle det på med gassmaske og beskyttelsesklær, men vil giftigheten forsvinne over tid? Dels vil det trekke litt fra områdene opp i huset og vi har en 6-måneder gammel baby, og dels er for eksempel bjelkene blottet med lav takhøyde i kjelleren, så de vil man uunngåelig komme i kontakt med før eller senere.

Det står at man kan flytte inn etter 4-5 dager, og at man kan betrakte områdene etter 24 t... Betyr det da at "det giftige" blir ufarlig med tiden? Kanskje først og fremst dampene som oppstår under påføring som er farlige...

Takk på forhånd/Johan

Står det at du kan flytte inn etter 4-5 dager (hemsidan sier 2 døgn) så er det ufarlig.

• Liker
MrBacon
  • Laddar…
Jeg fikk et bra svar av Lavtox.se:

Når middelet har trengt inn, avgis det ingen stoffer ut i rommet, og det er ingen fare å berøre en behandlet overflate. Middelet er helt godkjent, både med hensyn til effektivitet, miljø og helse, for bruk innendørs!

De aktive stoffene vandrer inn i treet og "binder" seg til treet. Bekjemper pågående angrep og virker også forebyggende hvis ny fukt skulle oppstå, som da ellers ville skape et trivelig miljø for nye mikroorganismer og råtesopper - eller for treskadeinsekter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.