Etter mye søking finner jeg ingen informasjon om det er beste praksis å male over skruvhoder utendørs eller ikke.

Jeg holder på å bygge et par utebenker og et bord av ikke-impregnert treverk som jeg deretter har tenkt å male med vindusmaling. Den første benken har jeg oljet endeved og skjøter, samt grunnet og dekkmalt ett strøk nå før montering. Min tanke var først å også dekkmale en siste gang før montering, men så begynte jeg å tenke på hvordan det blir med skruene. Er det kanskje en økt risiko for at fukt trenger inn i treet der skruene sitter, spesielt hvis det oppstår sprekker i treet? Er det da kanskje best å ta siste strøk etter montering, og da også male over skruehodene for å redusere den risikoen?

Noen skruer vil sitte skjult og horisontalt, men et antall vil sitte vertikalt, med skruehodene vendt oppover mot sol, regn og ruskevær.

ClasseClas
Når det gjelder utepanel så males skruer/spiker over. I ditt tilfelle med utemøbler ville jeg brukt tilsvarende varmforsinket skrue klasse C4 eller rustfri skrue spesielt om det er trykkimpregnert treverk. Nå har du vanlig treverk så C4 bør funke bra. Du trenger ikke male over skruene.
Eksempel
https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-protect-4.html

• Liker
JohanPI
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Når det gjelder utepanel så males skruer/spiker over. I ditt tilfelle med utemøbler ville jeg brukt tilsvarende varmforsinket skrue klasse C4 eller rustfri skrue, spesielt hvis det er trykkimpregnert trevirke. Nå har du vanlig trevirke så C4 bør fungere bra. Du trenger ikke male over skruene.
Eksempel
[lenke]
Veldig bra tips angående valg av skrue! Med spørsmålet funderer jeg egentlig ikke så mye på skruens levetid (har C4-skrue for formålet), men for treet nærmest skruen. Risikoen for fuktgjennomslag og følgelekkasjer burde vel minke med en siste strøk med skruene godt på plass?

ClasseClas
Enten maler du over eller helst forborrer og forsenker for skruene. Sørg for å grunne og male i hullene før monteringen. Ofte (synes jeg) vil man kunne demontere og renovere utemøbler, og da er overmalte skruer ikke noe gøy.

• Liker
Alti og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.