Morn!
I det huset (huset er ca. 100 år gammelt) som jeg skal kjøpe finnes det en kjøkkenovn (sootet mai -07) en kakkelovn (sootet november -06) samt en peisovn ikke sotet med registrert -04. Siden jeg kjøper huset fra et konkursbo (og det har stått tomt i 1 år) så finnes det ingen person å spørre om det f.eks. lekker inn noen steder.. Siste trykktesting ble gjort -92.
Feierfirmaet ville ha 3500:- for å komme ut og trykkteste de tre pipene.. Jeg vurderer litt om man skulle gå den sparsommelige veien og selv fyre opp litt med et lokk på pipene og se om det lekker inn noen steder.. Jeg vet jo at huset jeg kjøper er et renoveringsprosjekt så er det bare litt feil så vil jeg jo uansett ikke få noe prisavslag, det jeg føler jeg vil ha kontroll på er at kakkelovnen ikke lekker i bakkant. Gjør den det, så skulle det visst bli veldig dyrt om man ville få orden på den igjen.
Med tanke på husets alder og at det har et ganske stort renoveringsbehov ellers og med tanke på at pipene uansett er sotet "relativt nylig", kan man fyre opp litt avispapir selv og likevel være rimelig sikker på at det ikke kommer til å koste 100 000 å få ildstedene brukbare?
Hva ville dere anbefale?
//Mårten
I det huset (huset er ca. 100 år gammelt) som jeg skal kjøpe finnes det en kjøkkenovn (sootet mai -07) en kakkelovn (sootet november -06) samt en peisovn ikke sotet med registrert -04. Siden jeg kjøper huset fra et konkursbo (og det har stått tomt i 1 år) så finnes det ingen person å spørre om det f.eks. lekker inn noen steder.. Siste trykktesting ble gjort -92.
Feierfirmaet ville ha 3500:- for å komme ut og trykkteste de tre pipene.. Jeg vurderer litt om man skulle gå den sparsommelige veien og selv fyre opp litt med et lokk på pipene og se om det lekker inn noen steder.. Jeg vet jo at huset jeg kjøper er et renoveringsprosjekt så er det bare litt feil så vil jeg jo uansett ikke få noe prisavslag, det jeg føler jeg vil ha kontroll på er at kakkelovnen ikke lekker i bakkant. Gjør den det, så skulle det visst bli veldig dyrt om man ville få orden på den igjen.
Med tanke på husets alder og at det har et ganske stort renoveringsbehov ellers og med tanke på at pipene uansett er sotet "relativt nylig", kan man fyre opp litt avispapir selv og likevel være rimelig sikker på at det ikke kommer til å koste 100 000 å få ildstedene brukbare?
Hva ville dere anbefale?
//Mårten
Det er jo i prinsippet slik feieren gjør det, 3500 virker blodig må jeg si. Når jeg har bedt feieren komme ut for å se på diverse merkelige forhold, har det kostet ca 500 for konsultasjonen, og da er det et godt stykke å kjøre.
Argumenter mot profesjonell trykktesting:
Min søster fikk sin kjøkkenkomfyr trykktestet og godkjent. Når hun så fyrte opp, kom det røyk opp gjennom GULVET!
Argumenter for profesjonell trykktesting:
Kona ser på restene av det nedbrente huset og sier: Du ville spare 3500???
Argumenter mot profesjonell trykktesting:
Min søster fikk sin kjøkkenkomfyr trykktestet og godkjent. Når hun så fyrte opp, kom det røyk opp gjennom GULVET!
Argumenter for profesjonell trykktesting:
Kona ser på restene av det nedbrente huset og sier: Du ville spare 3500???
hehe.. Jeg mistenker at jeg ville få ganske mye mer enn et enkelt spørsmål om huset brant ned.. 
Men det skal trykktestes fast siden det kostet en del, så ville jeg egentlig ta det etter renoveringen da noen av ildstedene kommer til å gjøres om.. Men man må jo for øvrig fyre i vinter, og huset kan jo like gjerne brenne ned da som en annen gang, så det er kanskje like greit å få noen til å trykkteste.
Og er ikke 3500 litt i overkant??
De ville ha 1850:- i grunnavgift + 61kr/mil i bilgodtgjørelse (dvs ca 450
pluss en avgift på 465:- for hver pipe utover den som er inkludert i grunnavgiften (2-3 piper), dvs ca 3700:- hvis jeg tar med den nå ubrukte pipen.
Men det skal trykktestes fast siden det kostet en del, så ville jeg egentlig ta det etter renoveringen da noen av ildstedene kommer til å gjøres om.. Men man må jo for øvrig fyre i vinter, og huset kan jo like gjerne brenne ned da som en annen gang, så det er kanskje like greit å få noen til å trykkteste.
Og er ikke 3500 litt i overkant??
De ville ha 1850:- i grunnavgift + 61kr/mil i bilgodtgjørelse (dvs ca 450
Jeg tror at det er selgeren som skal stå for trykktesting hvis det står i spesifikasjonen at det finnes fungerende skorstein. Det går jo an å komme rundt ved å skrive at det ikke er fungerende ting, men da blir jo prisen annerledes.
Når jeg kjøpte et hus like gammelt som det du ser på hadde kjøperen fått besiktiget og trykktestet alle kakkelovner, vedkomfyrer og kanaler i skorsteinen. Ingen anelse om hva det kostet men når jeg hadde satt opp tre kakkelovner og tettet tre kanaler kom feieren ut og trykktestet alt for 1850kr. 3500kr høres dyrt ut synes jeg.
Klikk her for å svare