4.342 lest ·
12 svar
4k lest
12 svar
Bør lastene på hele friggebodkonstruksjonen beregnes på nytt ved sedumtak?
Vi kommer til å bygge en bod (3*4,8 meter) med sedumtak som vi planterer selv. Det innebærer at takvekten kommer til å øke betydelig og jeg vil ta utgangspunkt i kn 5.5 for beregning av takstoler, basert på omtrentlige verdi fra Gröna tak-håndboken. Så langt vet jeg hvordan jeg skal gå frem.
Spørsmålet er om jeg trenger å beregne videre ned i konstruksjonens vegger, bjelkelag og søyler, eller om en søylefundament og ramme i robust standard (stendere 45*95) er tilstrekkelig for nedadgående last.
Jeg har forsøkt å få en oppfatning om omtrent hvor mye vekt en søyle tåler, men klarer ikke finne noe bra å ta utgangspunkt i.
Spørsmålet er om jeg trenger å beregne videre ned i konstruksjonens vegger, bjelkelag og søyler, eller om en søylefundament og ramme i robust standard (stendere 45*95) er tilstrekkelig for nedadgående last.
Jeg har forsøkt å få en oppfatning om omtrent hvor mye vekt en søyle tåler, men klarer ikke finne noe bra å ta utgangspunkt i.
E Elitost skrev:Vi kommer til å bygge en bod (3*4,8 meter) med sedumtak som vi planterer selv. Det innebærer at takkvekten vil øke betydelig, og jeg vil ta utgangspunkt i kn 5.5 for beregning av takstoler, basert på omtrentlige verdier i Grønt tak-håndboken. Så langt vet jeg hvordan jeg skal gå frem.
Spørsmålet er om jeg trenger å beregne videre ned i konstruksjonens vegger, bjelkelag og søyler, eller om en søylefundament og ramme i ordentlig standard (lekter 45*95) er tilstrekkelig for nedadgående last.
Jeg har forsøkt å få en forståelse av omtrent hvor mye vekt en søyle tåler, men klarer ikke å finne noe bra å ta utgangspunkt i.
Er det inkludert med snølast da?
Kan ikke forestille meg at vegg eller grunnkonstruksjonen ville trenge å forsterkes på grunn av den vertikale lastøkningen,
45x95 cc 120 bærer vårt tak i tegl i Stockholm.
Ja, i den beregningen jeg har gjort av vekten på taket så har jeg tatt med det. Eventuelt legger jeg meg på enda tryggere avstand om feilmarginene når jeg gjør den endelige konstruksjonstegningen av takstolene. Det dreier seg jo om så lite trevirke at det ikke skader å være på helt sikre siden.Ulltand skrev:
Nei, jeg tenker at betydelig større bygninger får ut større vekter på vegger og pilarer, uten å måtte skalere opp. Men som novise har jeg ikke mye egen erfaring å trekke konklusjoner fra, og da er alltid risikoen for at jeg gjør noe feil om jeg fristiler for mye.
Jo, det har jeg full kontroll påUlltand skrev:
Det jeg bekymrer meg over er at jeg mangler kunnskap om hvilke vekter som kreves for å risikere å knekke bærende vegg, eller hvordan en armert søyle på 19 eller 20 diameter klarer vekter.
Sedum/urttetak skulle ligge på 0,9-2,5 kn/m2 (om man ikke ruller det ut). Så trodde jeg at jeg bare kunne legge til 2,5 som er snøsonen. Og så tok jeg i litt for å være helt på den sikre siden. Men har jeg tenkt feil blir jeg bare glad.W witten skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De stående reglens evne til å bære opp taklastene avhenger først og fremst av hvordan de er stagget i den svake retningen. Med 45x95 rett under hver takstolfeste er det passende med en rad med kortlinger på halv høyde.
Jeg tenkte å bygge etter samme prinsipp som i byggbeskrivningars garasje, men skalere ned lengde og bredde. Høyden på bygget er ikke hele verden da jeg bor utenfor detaljplan.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Følger du den beskrivelsen så blir det bra!
Godt å høre!J justusandersson skrev:
De store forskjellene er at jeg kjører på punktfundament. Ser på om jeg skal bruke 220*45 på et rom (cc60) over bredden på 3 m, eller legge en bærende bjelke i midten. Men det ville vært så praktisk å slippe. Skal fortsette å regne og se på hva som er fornuftig i det valget.
Og vi går for 14 graders tak med sedum og andre gode takplanter.
Slik ser konseptbildet ut, men det er bare veiledende for tegningen som jeg jobber med nå.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Pooldäck runt glasfiberpool - såga bort hela eller delar av kanten?
Pool -
Hur får jag bort stackmyror som finns på HELA tomten?
Trädgård allmänt -
Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
Värme allmänt -
Kan jag få bort fläcken utan att slipa om hela bordseländet?
Möbelsnickeri -
Gipsplugger - hvordan kan man få ut hele pluggen fra veggen (gipsplaten)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi