P
må jeg stille spørsmålet hvorfor jeg får bølger på en del virke som jeg retter med høvelen? er det stålet som er utslitt? materialet som er dårlig? for tørt? for fuktig? dårlig mating på høvelen? når den presser ned og mater ut, burde det ikke bli bølger sånn?

håper dette ble i riktig forumdel nå!
takk på forhånd

Det er planhøvling men uansett hvilken så hadde jeg testet å redusere matningshastigheten og å redusere avvirkningen i hver passering også.
Så kan det oppstå bølgethet likevel om materullen ikke orker å presse ned arbeidsstykket så arbeidsstykket da beveger seg litt opp og ned.
Samme problem får man om man kjører med dårlig rettet virke, dvs ikke rett for arbeidsstykket beveger seg hele tiden og kutteren lager merker.

Stålene skal alltid være skarpe og korrekt innstilt, og om de ikke er det, så er det der man begynner før man gjør noe annet.

Retthøvling er når man kjører arbeidsstykket oppå bordene og retter opp det for å få det rett.
Planhøvlingen er egentlig å gjøre to overflater parallelle og for å få riktig dimensjon.

Hva er det for dimensjoner og i hvilket treslag som du har problemer med?

Egentlig skal dette nok være i verktøy og maskinforumet for å få best og flest svar.

/Kent

P
snickarboden skrev:
Det er planhøvling, men uansett ville jeg ha testet å redusere matningshastigheten og å redusere avvirkningen i hver pass også.
Så kan det oppstå bølger likevel hvis materullen ikke klarer å presse ned arbeidet slik at arbeidsstykket beveger seg litt opp og ned.
Samme problem får man hvis man kjører med dårlig rettet virke, dvs. ikke rett fordi arbeidsstykket beveger seg hele tiden og kutteren lager merker.

Stålene skal alltid være skarpe og korrekt innstilt, og dersom de ikke er det, er det der man begynner før man gjør noe annet.

Retthøvling er når man kjører arbeidsstykket oppå bordene og retter opp det for å få det rett.
Planhøvlingen er egentlig å gjøre to overflater parallelle og for å få riktig dimensjon.

Hva er dimensjonene og i hvilket treslag har du problemer med?

Egentlig skal dette nok være i verktøy og maskinforumet for å få best og flest svar.

/Kent
Hei! redusere matningshastigheten vet jeg ikke om går... så kjører maskinen bare i 5m/min, så det går nok langsomt :o men å prøve å kjøre mindre om gangen skal jeg prøve med,,, har også bestilt nye stål! og de var ikke billige.

det er gran og furu som jeg bruker,, ja nå var det 4-toms stolper som ikke ble bra, også terrassebord blir litt bølgete, men jeg skal prøve å bytte stålene og kjøre tynnere om gangen!

Disse bølgene pleier jo å oppstå når det blir egensvingninger i materialet eller maskinen. Det kan være en uheldig kombinasjon av skjæretykkelse, turtall og matehastighet. Det kan være at du i stedet skal øke matingen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.