hei jeg har en vegg bygget med reglar ukjent avstand trolig cc 60, og 10 mm sponplate samt 45 mm papp format som bikake som isolering mellom veggplatene det er en innervegg!
Spørsmål pleier pappen være limt mot platene, om jeg tar ned platene for å erstatte med playwood hvordan løser jeg isoleringen?
Kan det finnes bæreevne effekter i pappen?

takknemlig for alle tips i dette spørsmålet.

Med vennlig hilsen,
Magnus

Ja, wellpappskiktet er limt og stabiliserer veggen, men det har nok knapt noen lydisolerende funksjon.
Sammenlign med innerdører som ofte har samme konstruksjon, men med tynnere ytterskikt i finer eller kryssfiner.

Jeg hadde lignende vegger i et hus bygget av SIAB år 1969.

Men må du fjerne sponplatene?
Kan du ikke sette kryssfiner utenpå bare, med litt lim og skruer?

• Liker
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Takk for svaret, mistenkte at det var noe slikt dessverre!
Må nok bort skal sette opp et nytt kjøkken der tok ned det gamle i dag, tør ikke henge veggskap i disse veggene.

Og leter etter stenderne men vanskelig å finne dem mistenker cc 120 på stenderne nå!

Takkssm for alle tipps!

Mitt hus er også bygget i 1969 ifølge opplysningene skal ikke innerveggene være bærende kan det stemme?
Spesielt gjelder dette denne veggen!
Overveier å ta ned den i seksjoner og sette opp den nedtagne biten før en ny seksjon tas ned! Veggen er 310 cm

Hvorfor ikke slå opp en ny vegg utenpå den gamle?

Har dårlig plass og vet ikke om det blir bra, det ville jo bety at jeg må skjære opp takgipset for å legge den overliggende vågtäta regelen som reglene festes i overkant mot!
Vet ikke hva som blir best!

Vel, hvis du klarer å finne lekterne kan den øverste liggende nye lekteren skrus i eksisterende regelverk uten at du trenger å gå til taket.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvorfor ikke sette opp en ny vegg utenpå den gamle?
Rett tenkt!
For hvis ikke den andre siden av veggen trenger å utbedres, virker det jo unødvendig å rive også "baksiden".

For øvrig hang det veggskap på min sandwichvegg fra 1969.
Og da vi byttet skap, inkludert overskap ca 2005, gikk det utmerket å henge de nye skapene i samme vegg.
At jeg i det hele tatt oppdaget veggkonstruksjonen var bare fordi jeg laget hull for å komplettere en stikkontakt for et nytt fryseskap.

• Liker
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Aha, jeg hadde tenkt å bare rive den ene siden og regla fra den siden.
Tanken var å la den sndra siden være urørt og lime de nye reglene mot den eksisterende veggen for å stsbilisere den mot de nye reglene som monteres fra andre siden, og dkruvas mot overligger og underligger!

Etter at hs har konsultert en dnickare med så blir det en løsning som er en variant på deres forslag.
15 mm konstruksjonsplywood p30 limes og skrues mot eksisterende vegg samt 6 mm reparasjonsgips utenpå det.

Takk for all hjelp.

Med vennlig hilsen,
Msgnus

Bra med en enkel løsning.
Lykke til med den nye veggen og kjøkkenet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.