hvordan løser vi dette enklest? Hva krever det for virkesdimensjoner på et lager 3x5m?
 
Bygg hele veggblokker med et lag av noe fornuftig økonomisk plate-materiale som OSB eller plyfa. Regler i kombinasjon med slikt blir som vegghøye masonittbjelker. Hull for dør og vindu svekker knapt om regelrammen går hele veien rundt.

Det klarer 5m avstand mellom søyler uten problem. La bunnregelen i veggen være syll. Legg gulv med en ramme innenfor veggen og bjelker montert med bjelkesko.

Plattformbygging ville også fungere om det støttes på midten under byggetiden.

Vennlig hilsen Findus

PS. Strengt tatt rekker 45x70 til veggstammen. Takstolene bør sjekkes nærmere avhengig av type. DS
 
findus42 findus42 skrev:
Bygg hele veggblokker med et lag av noe fornuftig økonomisk plate-materiale som OSB eller plyfa. Reglering kombinert med slikt blir som vegghøye masonittbjelker. Hull for dør og vindu svekker knapt om regelrammen går hele veien rundt.

Det klarer 5m plintavstand uten problem. La bunnregelen i veggen være syll. Legg gulv med en ramme innenfor veggen og bjelker montert med bjelkesko.

Plattformbygging ville også fungere om det støttes på midten under byggetiden.

Mvh Findus

PS. Strengt tatt rekker 45x70 til veggrammen. Takstolene bør sjekkes nærmere avhengig av type. DS
Tenker du deg at man regel opp veggen konvensjonelt samt kler denne på inn- og utsiden med Osb med andre ord? Osb som man limer da...

Interessant som sytten om dette fungerer... og billig.
 
Dessuten leker jeg med tanken på å kle utsiden med p30plywood og slå en hattlekter cc300 for den rette looken...

Spørsmålet er bare om Findus driver med meg ;)
 
Lim trengs ikke om det er ordentlig skrudd/spikret. Se på spikerantall i en tilsvarende fagverkstakstol. Det blir latterlig mange flere på en veggseksjon. Og skjærmoment på alle sammen.

Ha OSB liggende og overlappende og annet mønster på utsiden så holder det for et pilaravstand på 5 meter.

Når du bygger seksjonene. Sett plater på innsiden først. Det veier ikke mye, så det er lett å reise med 2 personer. Gavlbokret setter du innenfor.
Diagram over vekkonstruksjon med markering for "gavel" og "vegg", viser hvordan konstruksjonen skal monteres. Håndtegnede notater og piler.

Løp rundt med et vater og stivne opp så alt er rett. Monter takstoler slik at det går an å dekke bygget. Så legger du inn isolering og setter platene på utsiden.
En enkel skisse av en vertikal struktur med to rektangulære bokser forbundet med en buet linje, trolig relatert til bygningskonstruksjon.
Jeg har lagt "hammarband" både oppe og nede i langveggene på innsiden når jeg har bygd slikt. Det har vært hytter, så jeg har satt dør og vindu i flukt med innervegg for å få plass til skodder i ytterkarmen.

Håper du har fått litt mer info. Sitter med bare iPhone og kjemper for at autokorrekt ikke skal gjøre tøv av innlegget.

Mvh Findus
 
  • Liker
Solvskaftet og 1 annen
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Lim trengs ikke om det er ordentlig skrudd/spikret. Se på spikerantall i tilsvarende fagverkstakstol. Det blir latterlig mange flere på en veggblokk. Og skjærmoment på alle sammen.

Ha OSB liggende og forskjøvet og annet mønster på utsiden så det holder for en pilaravstand på 5 meter.

Når du bygger blokkene. Sett plater på innsiden først. Det veier ikke mye, så det er lett å reise med 2 mann. Gavlblokken setter du innenfor.
[bilde]

Spring rundt med et vater og stiv det opp så alt er rett. Monter takstoler så det går an å dekke bygget. Deretter slenger du inn isolasjon og setter platene på utsiden.
[bilde]
Jeg har lagt "hammerbånd" både oppe og nede i langveggene på innsiden når jeg har bygd slik som dette. Det har vært sportsstuer, så jeg har satt dør og vindu jevnt med innervegg for å få plass til skodder i ytterkarmene.

Håper du har fått litt mer info. Sitter med bare iPhone og kjemper for at autokorrekt ikke skal gjøre god dag mann av innlegget.

Mvh Findus
Høres jo kjempebra ut Findus. Skal absolutt kikke nærmere på dette. :) jævlig kul løsning.

Takk for infoen :)
 
Bare for å være nysgjerrig, hadde du en dampsperre innenfor Osbn sen? Tenkte jo sportshytter kanskje man ikke kjører med dampsperre om de skal stå uoppvarmede...
 
Ingen diffssperre og god ventilasjon. Det fungerer. Det største jeg har bygget med metoden er 6x4,3 meter. Kostet på limtre til hammarbandene da. Vil ikke ha skjøter

mvh Findus
 
Mikael_L
Eller helt uten ventilasjon (så stengt og lukket som mulig) og luftavfukter eller torrbollen...

Fungerer naturligvis ikke om man skal oppholde seg (bo) der.
 
La oss si det sånn.

Dårlig ventilasjon er verre enn ingen.
God ventilasjon er bedre enn ingen.

Problemet med "ingen ventilasjon" er antagelsen om at det er mulig å forsegle rom så bra at ingen utskifting skjer. Erfaringen peker mer på at det ikke går. Ikke engang tettsveisede rør er fri for kondens som på sikt fører til at de ruster fra innsiden.

Konseptet "bevare luften urørt for fremtidige generasjoner" fungerer så lenge det håndteres med tørkeballer eller avfuktere. Men det er ikke et passivt system. Det krever mer kunnskap og engasjement enn ventilasjon på riktig måte.

Neste gang dere slår av et kjøleskap. Tørk ut, legg inn en tørkeball og lukk det i stedet for å, som vanlig, ha døren på gløtt.

Er det like friskt så vinner gløttingen siden tørkeballen koster penger.

Mvh Findus
 
  • Liker
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Problemet med "ingen ventilasjon" er antagelsen om at det er mulig å forsegle rom så godt at ingen utskiftning skjer.
Det er derfor det trengs en slags avfukting.

Men hvis det er mulig å gjøre huset, eller kjøleskapet, nogenlunde tett, så kan ingen ventilasjon i det hele tatt være det beste valget. Problemet med et kaldt hus og mye ventilasjon er at den relative luftfuktigheten er over 95% de fleste dager i vinterhalvåret, og da kommer svartmuggen krypende.

Jeg har prøvd, jeg hadde garasjevinden helt åpen uten gavlspisser, dvs. mer ventilasjon enn det er ikke mulig, resultat - massevis med svartmugg.

At kalde sommerhus osv. klarer seg noenlunde kommer av at de gangene solen skinner, så blir det varmere inne i hytta enn utenfor, og den damptrykkforskjellen driver ut litt fuktighet hver gang, og alt materiale i huset/hytta klarer en viss mengde fuktbuffer.

Om du sjekker, så ser du at det blir stadig mer populært blant båteiere og campingvogneiere å i stedet for å ventilere sitt klenodie så mye som mulig, heller lukke objektet så tett som mulig og la en tørrball være igjen inne i stedet. Det blir stadig mer enighet om at det er mindre mugg og muggen lukt frem mot våren da.

Og billige hjemmelagde tørrballer i maxi-størrelse er populære.
https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=8838
https://www.maringuiden.se/forum/topic/45556-hemmagjord-torrboll/
https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/hemgjord-torrboll-xl.44403/
 
Eller så setter man et spirorør i masthullet med svartmalt topp. Kan brukes år etter år. Koster ingenting utover den første investeringen og ventilerer på riktig måte.

Paradigmer pleier å pendle frem og tilbake. Nå ser det ut til at de som stenger igjen har overtaket. Når deres feilbygg slår tilbake, snur det, og saueflokken følger etter til en annen eneste sannhet. Da kanskje jeg begynner å argumentere for den andre siden ;). I den fysiske virkeligheten som jeg lever i, finnes det ingen eneste vei. Enhver idioti kan fungere bare alt er vel gjennomført og alle idéer samvirker til en fungerende helhet.

Jeg foretrekker systemer som fungerer når de som forvalter dem er inkompetente eller late. Jeg har ingen kontroll over fremtiden, så det vil før eller senere bli slik. Derfor liker jeg sesongmessige tiltak av typen "sørg for at spjeld og alle innerdører er åpne når dere stenger hytta". "Det er bra om dere slår av kjøleskapet med døren på gløtt". "Glemmer dere kjøleskapet må dere kjøpe nye batterier neste år". Hvis hovedfunksjonen er passiv, blir konsekvensene av feil mindre.

Landets eldste hus ser ut til å være ventilert https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tiondeboden_i_Ingatorp

Mvh Findus

PS. Apropos konsensus. Når Einstein publiserte et avgjørende verk, samlet den vitenskapelige eliten seg og skrev under på en lang liste med mange prominente navn. Stilt overfor denne listen sa Einstein "hvis jeg hadde tatt feil, hadde det vært nok om én av dere hadde skrevet under". DS
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.