I
Hei.

Under de ti årene vi har bodd i vårt 70-tallshus har bobler vokst frem langs gulvet på noen få steder. Slik ser det ut:

Innvendig vegg med hvit overflate og skader nær gulvlist. Veggen har bobler og sprekker, trolig på grunn av fukt eller tap av festing. Veggmaling med bobler og sprekk nær gulvlist, mulig grunn på fuktig gips eller puss. Innendørs gipsvegg med bobler nederst nær gulvet, ved siden av en stikkontakt. Vegg har synlige skader og er malt med lys farge. Målestokk på gulvet. Bilde av innendørs vegg med flere synlige bobler og uregelmessigheter i malingen samt en målebånd langs bunnen av veggen. Bilde av en innendørs vegg med strukturmaling, viser små bobler og ujevnheter i malingen nær gulvet. Innvendig vegg med synlige bobler i pussen langs gulvet, målebånd på gulvet ved veggen, antydning til fuktskade. Vegginne viser bobler nederst på en innvendig vegg, malt med silikatfarge, med en målepinne plassert langs gulvet.

De to første bildene viser et rom som ble gjort om for cirka 15 år siden og malt med silikatmaling. De øvrige bildene kommer fra et noe eldre rom med plastmaling.

Huset står på en liten høyde og har ingen andre kjente fuktproblemer utenfra. Bildene 1–4 viser innvendige vegger. Trolig har huset ikke blitt drenert siden det ble bygget.

Man kan se at pussen tidligere har blitt reparert på flere steder. Det er vanskelig å si om det har vært lignende problemer som nå, eller om det hovedsakelig har handlet om sprekker, men det ser ut til å ha holdt bra i de fleste tilfeller.

Siden det dreier seg om relativt små områder har vi ingen hensikt å sette i gang et stort dreneringsarbeid. Først vil vi reparere det så godt vi kan og deretter se hvordan det utvikler seg.

Så spørsmålet er hvordan man bør gå frem og hvilken mørtel som skal brukes? Når jeg leser rundt virker C-mørtel å være det som oftest anbefales for umalte vegger, eller eventuelt silikatmaling av god kvalitet (for eksempel den ublandede varianten fra Hornbach). Hvilken størrelse på korn for ikke å gjøre reparasjonene altfor synlige?

Boblene går lett i stykker når man trykker på dem. Holder det å børste bort alt løst med en stålbørste, eller bør man bearbeide overflatene hardere? For eksempel slå lett med en hammer?

I
Var en tur på Hornbach, de virket ikke særlig kunnskapsrike. Først anbefalte de B-mørtel, men etter litt press innså de at det egentlig var C-mørtel som var riktig. De pekte ut en Finja C-mørtel med 0–3 mm kornstørrelse, altså en ganske standard mørtel.

Når jeg sjekker rundt på nettet virker det ikke uvanlig at man bruker en blanding med kalk, for eksempel KC 50/50. Finja ser imidlertid ikke ut til å ha noen kundeservice for privatpersoner, og samtidig ser det ut til at deres forhandlere ikke har så mye peiling.

Så hvordan finner man egentlig ut hvilken mørtel som er riktig, en som både fester mot det eksisterende, slipper gjennom fukt og har riktig kornstørrelse?

I
Jobben begynner å nærme seg, jeg har hørt med Finja som sa at jeg skulle kjøpe den vanlige C-bruken 0-3 mm så det er gjort.

Neste steg nå er å rive ned det som sitter der, men for at det ikke skal støve alt for mye, kan det være rimelig å vanne det litt med vannflaske? Eller blir det kanskje bare vanskeligere å se hvor mye man trenger å rive ned da?

I
Kjørte løs med stålbørste og også litt sliping i dag. Det virker hovedsakelig å være bobler i malingen, dvs. ikke så mye løs puss som man kan se på bildene. Slipen brukte jeg hovedsakelig fordi det dels tok lang tid med stålbørsten, men også fordi det fantes områder med gammel maling som ikke gikk så bra med stålbørsten. Problemet med slipen er at den risikerer å gå dypere enn man ønsker og kanskje derfor trenger å reparere med ny puss. Så støver slipen så klart veldig mye, så jeg vurderer å droppe den helt.

Tanken er å legge på silikatmaling, og da skal egentlig pussen være helt ren fra tidligere belegg, men et så stort arbeid hadde jeg ikke tenkt å gjøre. Jeg tenker at hvis fuktigheten får noen områder til å ventilere ut gjennom silikatmalingen, så kanskje det er nok.
Veggen viser områder med avflasset maling og puss under en stikkontakt. Det er blå malingsrester og støv på gulvet under. Avskallet maling og puss på en vegg, med synlige flak av blåfarget maling liggende på gulvet under. Veggoverflaten er delvis eksponert. Veggmaling som flasser av med synlige blå og hvite områder samt områder med puss som har løsnet. Hjørne av rom med bubblende maling og møkkete flekk på veggen. Overflaten har spor av sliping og skader som skal repareres før maling. Vegghjørne med avskallende maling og synlig pusseunderlag. Malingrester og rå overflater indikerer behov for renovering før ny maling. Veggmaling med synlige bobler og flassende puss; vare underlag i nederste del av bildet. Vegg er delvis pusset og slipt. En slipeskive ligger på gulvet nær en vegg med avskallet maling og putsskader. Veggens nederste del har misfarging og skader. Bilde av en vegg med malingsbobler, en stålbørste festet til en drill, og en slipemaskin med svart håndtaksett.

Flekken på veggen skyldes at det har stått et plastunderlag mot veggen der. Hadde det ikke gjort det, så hadde det sannsynligvis også vært bobler der, nå er tanken å ruge det opp litt og male med silikat.

Hva tror dere, hvor rent må det bli? Kan jeg fortsatt bruke pussen på 0–3 mm som jeg har kjøpt for å reparere eventuelle groper?

Er det kjeller?

I
M Mapet890 skrev:
Er det kjeller?
Akkurat, dette gjelder 3 mindre områder spredt i 2 rom. Huset ble bygget i 1970 og har ikke blitt drenert siden da (så vidt jeg vet). Til tross for det er kjelleren tørr og fin, ingen andre problemer bortsett fra de som finnes på bildene, kanskje først og fremst fordi huset står på en høyde.

I akkurat det rommet jeg jobber med nå, valgte forrige eier å male med plastmaling da det allerede var plastmaling der, og egentlig hadde det vært best å slipe ned alt, men skadene er så pass små over så pass lang tid (10 år) at vi har vanskelig for å motivere et så stort arbeid. Det andre rommet er malt med silikatmaling, og der er skadene mye mindre, der ser det snarere ut til å kunne være dårlig puss.

I
Blandet 1 KG Finja pussmørtel C 0-3 mm, viste seg dog veldig vanskelig å få det til å feste på veggen til tross for at jeg har vannet en hel del. Man kunne slenge opp pussen, men når man så forsøkte å dra av det slik man skal, mistet det taket eller fylte ikke ut ujevnhetene. Mistenker at mørtelen har for store korn for de små variasjonene.

Det gikk klart bedre på de stedene hvor det var dypere, typ 4-5 mm. Hva jeg forstår så må jeg nå vente i alle fall 4 uker før jeg kan male? Skal man gjøre noe annet eller bare la det tørke?

C
I Ironside skrev:
Mistenker at bruket har for store korn for de små variasjonene.
Akkurat så - du kan f.eks. ikke legge på et 3 mm bruk 2 mm tykt. Enten velger du et finere bruk (men da blir jo ikke ytstrukturen den samme), eller så må du skrape bort mer av det gamle bruket så du får et tykkere påslag.

P.s. av samme grunn må du således også ha en "skarp" kant om bruket skal komme kant-i-kant.

Sist redigert:
I
Tror dette blir okay men dessverre syntes de ikke at jeg skulle dutte i silikatmaling, da skulle jeg egentlig trenge å slipe bort mer, så det får bli vannbasert maling igjen også blir det antagelig til å male om etter 10 år eller så.

Neste gang, om jeg trenger å skrape mer enn malingen da vil jeg sikte på å grave dypere så det blir enklere å fylle og få det jevnt med 0-3 mm puss.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.