Jeg skal bygge en maskinhall 8,4 x 14x4m med vegghøyde 3,3m. Til å begynne med uisolert men med mulighet for isolasjon senere. Platen er allerede støpt og snart skal jeg begynne å spikre blokkene.
Planen er 45x145 stendere i veggene og å bygge blokkene med stendere, GU, spikret lekter og panel på bakken og deretter reise dem.
Jeg har noen spørsmål om avvekslinger som noen kanskje kan gi meg tips om?
På forsiden er det tre porter, 2,5 henholdsvis 3m. Tanken er å legge en ca. 10m lang limtrebjelke 270x90 over alle tre for å holde sammen huset. I siden på blokkene der limtrebjelken er lagt opp, tenkte jeg å spikre på 2 stk 45x145 med uthogd innside som støtte for limtrebjelken som en del av blokkene. Limtrebjelken tenker jeg meg da kan monteres etterpå når blokkene på sidene er reist. Deretter monteres de to små blokkene som støtte mellom portene. Tenker jeg riktig? Altså slik, det blå er limtrebjelken.
Gavlspissene tenkte jeg løse ved å bygge rette veggblokker og kle de to ytre takstolene med panel før de løftes opp. Under takstolen et dryppblekk i skjøten. Det bør vel fungere?
Totalt blir det ni blokker som vist nedenfor, virker det fornuftig?