Block and beam virker populært i Storbritannia, men jeg finner ingen tilsvarende i Norge. For den som lurer, er det et alternativ til å f.eks. støpe et etasjeskille. Alt jeg finner i Norge er lettbetongelementer for industriell produksjon, ingenting for hjemmesnekkere. Block and beam bygger kanskje litt høyere og det går ikke å støpe inn gulvvarme, men det virker veldig praktisk så lenge bjelkene er håndterbare. Jeg vil IKKE ha tre, og å selv dimensjonere armering og støpe føles avskrekkende.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 innlegg
Du kan gjerne lenke til hva du tenker på når du skriver block and beam.
Jeg synes det høres litt ut som Erge-bjelkelag.
Men vet ikke om det produseres i dag.
Edit: gikk glipp av mellombjelkelag, tror nok bare erge ble brukt til krypkjeller.
Jeg synes det høres litt ut som Erge-bjelkelag.
Men vet ikke om det produseres i dag.
Edit: gikk glipp av mellombjelkelag, tror nok bare erge ble brukt til krypkjeller.
Tja, til å begynne med så kalles det nok "Beam and block" og ikke omvendt😀 Det er i prinsippet prefabrikkerte bjelker formet som en opp og nedvendt T. Flensen gjør at man kan fylle mellomrommene mellom bjelkene med blokker.13th Marine skrev:
https://www.dagroundworksltd.co.uk/...am-and-Block-flooring-Eastleigh-960x870-1.jpg
Finnes mengder med nettsider for å dimensjonere. Jeg ser direkte at jeg kunne kjøpe T155S som er 4.2m, veier 140 kg og er 155 mm høye. Med den vekten per bjelke kan jeg jo selv flytte dem og bygge gulv i ro og mak.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 innlegg
Ser ut som det som kalles Erge-bjelkelag.P perror skrev:Tja, til å begynne med så kalles det nok "Beam and block" og ikke omvendt😀 Det er i prinsippet prefabrikkerte bjelker formet som en opp-ned T. Flensen gjør at man kan fylle mellomrommene mellom bjelkene med blokk.
[lenke]
Finnes mengder med websider for å dimensjonere. Jeg ser direkte at jeg kunne kjøpe T155S som er 4,2m, veier 140 kg og er 155 mm høye. Med den vekten per bjelke så kan jeg jo selv flytte dem og bygge gulv i fred og ro.
Har et slikt på ene delen av huset, men det er fra 71 😬
Har dog ikke sett noe i Sverige i dag, men kanskje noen som er mer i byggebransjen vet 🤔
Klikk her for å svare