Hei!

Som vanlig når man skal gjøre noe lite så drar det jo med seg masse annet ;)
Jeg har hatt problemer med snegler i kjelleren og dråpen nåddes når alle mine arbeidsklær og sko ble helt nedesneglet.

Jeg har funnet hva som ser ut til å være sneglene sin østfront (vedlagte bilder), der de uhindret kan krype inn i kjelleren via glipen mellom asfaboarden og grunnmuren.

Trossbotten på bildet hører til en utbygging, mindre enn 10 år gammel. Ene halvdelen av utbyggingen er ovenpå en gammel utvendig kjellertrapp som nå har blitt kjeller. Derfra kommer bildene. Den andre halvdelen er bygd på plintgrunn med 20-100cm til marknivå. To av sidene er murt, to er åpne.

Reglene ligger mot muren, så er det plyfabiter montert nedenfra for å holde asfaboard og isolasjon oppe.

Sprekker mellom fiberplater og mur i en kjeller, brukt av snegler for å komme inn. Viser isolasjons- og tetningsproblemer.
Tregulvstruktur under isolasjon i en kjeller, med synlig glippe mellom asfaltplate og grunnmur, samt rør langs muren.

Min plan var først å bare tette i mellomrommet mellom asfaboard og grunnmuren.
Skal jeg i så fall ha svillpapp mellom tetning og grunnmuren?

Men så har asfaboarden blitt ganske slapp, spesielt i plintgrunnen, så isolasjonen synker ned og jeg antar at det blir dårligere klima innendørs. Det lukter også litt kattepiss i plintgrunnen. Om det er fra katt eller fra platene vet jeg ikke (leste at de kunne begynne å lukte om de blir angrepet av mugg).

I delen på bildene skulle jeg gjerne hatt et ordentlig tak så jeg vurderer å sette gipspapir der.

Så, hvis man skal få dette ordentlig, hvordan gjør man da?

I plintgrunnen tenkte jeg å bytte ut asfaboarden mot Byggmax trossbottenskive som legges mellom gulvreglene.
Bør jeg også bytte ut plyfa-remsene med noe annet når jeg likevel er der og kryper?
Bør jeg gjøre noe annet for å forhindre trekk? Det er gulvvarme i rommet over.

I kjelleren vurderer jeg å fjerne asfaboardskivene og sette plyfa direkte under reglene som får holde opp isolasjonen. Så gips under det. Så var det da isolasjonen mot muren... Bør man sette kortlinger mellom reglene så man får en ordentlig "svill" i stedet, og da får større sjanse til å få det tett?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.