Hei!
Har revet opp hele det fuktskadede gulvet og skal legge nytt i et rom i første etasje. Resten av huset skal også gjøres senere. Også gulvbjelkene blir nye. De gamle gulvbjelkene varierte i høyde opp til ca 185, med en bredde på ca 65. CC varierte rundt 650...

I det nye gulvet ønsker jeg å få inn litt mer isolasjon, samt gulvvarme, uten at høyden på gulvet blir påvirket. Tanken er å legge nye bjelker 45x195 med cc 300 (spennvidde 4,20, rommets bredde 4,60). Det blir vanlig spontet tregulv.

Problemet er at bunnen på bjelkene vil komme nedenfor øverste kant på den støpte grunnmuren. Bare noen få centimeter, men allikevel. Det hadde dessuten vært fint å kunne legge strølekter oppå bjelkene for gulvvarmen og dens plater, men da trenger jeg å senke bjelkene ytterligere 22mm.

Er dette en "big no no", eller kan man gjøre det slik? Plassen mot bakken er bra, og jeg graver samtidig ut en del og legger plast. Grunnmuren er isolert utvendig med celleplastplater med puss utenpå. Den var også isolert med glassull (!?) på innsiden av grunnmuren som var gravd ned sånn cirka 30cm i jorden... Merkelig løsning. Dette har jeg tatt bort, det var jo selvsagt fuktig.

Hvis jeg kan bygge på denne måten med senkede bjelker, hvordan gjør jeg i skjøten mellom blindbunn/bjelker og muren for å fuktsikre?
 
Det fungerer bra, bare plassen under blir tilstrekkelig, og ventilasjonen ikke blir dekket til.
Det beste er nok å bygge opp blindbunnen på slutten slik at det blir litt luft mellom grunnen og treet. Enten som en liten boks eller en skrånende flate i 45 grader typ.
 
  • Liker
LyckeboPetter
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det funker bra, bare rommet under blir tilstrekkelig, og ventilasjonen ikke dekkes til.
Det beste er nok å bygge opp blindbunnen på slutten slik at det blir litt luft mellom grunnmuren og treverket. Enten som en liten boks eller en skrå flate i 45 grader typ.
Toppen! Takk
 
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.