Hei!
Har i dag en vindusbeslagsaktig konstruksjon nederst på altandører satt av blikkenslager. Disse er satt veldig skjevt og ser ikke bra ut når terrassen utenfor skal bygges. Dermed må de tas av og rettes opp. Problemet i dette tilfellet er at blikkenslageren har limt fast beslagene sannsynligvis med MS polymer, anslagsvis en halv tube, altså mye lim. Beslaget ligger på sålen ca 10 cm pluss noen centimeter så det linerer med teglbrystningen. Kanskje 15 cm totalt.

Spørsmål til dere.
Hva er mest korrekt. Terskelbeslag eller den konstruksjonen jeg beskriver ovenfor. Jeg ønsker at terrassen skal være så mye på nivå med gulvet inne som mulig. Terrassen vil gå under teglbrystningen mot sålen/grunnmuren.

Hvis man setter et terskelbeslag, kunne jeg heve terrassen og etterlate 5-10 mm mellom terrassegulvet og beslaget.

Takknemlig for tips/meninger fra dere. Gjerne fra noen som muligens jobber med dette.

Bilde?

F fribygg skrev:
Bilde?
Skal se om jeg kan ordne det er ikke på plass i dag.

Mener du at plåten sitter på døren eller på karmen?

F fribygg skrev:
Mener du at platen sitter på døren eller på karmen?
Platen er festet i dørenes nederkant aluminiumlist i sporet beregnet for plåt. Samme måte som et vindusbeslag monteres minus skruene. Limt i underkant og fuget i overkant med noen sølvfarget silikon. Beslaget er av rustfri plåt.

Det trengs bilde, blecket monteres vanligvis mot et spor i karmen

F fribygg skrev:
Det trengs bilde, blekket monteres vanligvis mot et spor i karmen
Yes box. Så er det gjort. Akkurat som et vindusblekk, bare nederkant dør. Det er elitfönster balkongdør.

F fribygg skrev:
Det trengs bilde, blekket monteres vanligvis mot et spor i karmen
Skal ordne bilde så snart jeg kan.

Jeg lurer på hva som er byggteknisk korrekt ved nederkant altandør. Terskelplate eller av typen/modell vindusbeslag. Jeg vet jo ikke om så snart en plate havner der nede ved føttene om den da kalles terskelplate. Vanskelig å google meg frem da det bare kommer terskelplater som bare er en liten list som går fra sporet og ut med en liten dryppnese.

J
C charl_6 skrev:
Jeg lurer jo på hva som er byggeteknisk korrekt ved nederkant altandør. Terskelplate eller av typen/modell vindusblekk. Jeg vet jo ikke om så fort en plate havner der nede ved føttene om den da kalles terskelplate. Vanskelig å google meg frem da det bare kommer terskelplater som bare er en liten list som går fra sporet og ut med en liten dryppnese.
Umulig å svare på uten bilder!

C charl_6 skrev:
Jeg lurer jo på hva som er byggteknisk korrekt ved nederkant altandør. Terskelplate eller av typen/modell vindusbeslag. Jeg vet jo ikke om så fort en plate havner der nede ved føttene om den da kalles terskelplate. Vanskelig å google meg fram da det bare kommer terskelplater som bare er en liten list som går fra sporet og ut med en liten dryppnese.
Den pleier å kalles terskelbeslag, men det er rent teknisk et vindusbeslag.
Hvordan den skal se ut er jo litt avhengig av forutsetningene.

• Liker
charl_6 og 1 annen
  • Laddar…
Fikser bilde og kommer tilbake.
Takk for kommentarene hittil. 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.