Hallo!
Jeg er relativt nyinnflyttet i et rekkehus. Til tross for flyttevasken fra rengjøringsfirmaet som selgeren hyret, gjenstår det en lukt av stall/hest på badet i andre etasje. Luktet ser ut til å sitte i vinylbelegget. Vi vet at de som bodde her var opptatt av ridning, så det er rimelig å tro at luktene har den årsaken. Jeg har skrubbet gulv og fliser med såpe. Finnes det andre midler jeg bør prøve? Jeg har en 1,5-åring hjemme, så det må være skånsomt med tanke på helse.
Jeg har vasket vaskemaskinen og tørketrommelen inkludert filter og lignende. De står oppå hverandre, så det er vanskelig å vaske under. Men det kan vel ikke være der all lukt kommer fra?
Hva tror dere, trenger jeg å kontakte et saneringsfirma for dette? Eller hvordan løser jeg dette best?
Jeg er relativt nyinnflyttet i et rekkehus. Til tross for flyttevasken fra rengjøringsfirmaet som selgeren hyret, gjenstår det en lukt av stall/hest på badet i andre etasje. Luktet ser ut til å sitte i vinylbelegget. Vi vet at de som bodde her var opptatt av ridning, så det er rimelig å tro at luktene har den årsaken. Jeg har skrubbet gulv og fliser med såpe. Finnes det andre midler jeg bør prøve? Jeg har en 1,5-åring hjemme, så det må være skånsomt med tanke på helse.
Jeg har vasket vaskemaskinen og tørketrommelen inkludert filter og lignende. De står oppå hverandre, så det er vanskelig å vaske under. Men det kan vel ikke være der all lukt kommer fra?
Hva tror dere, trenger jeg å kontakte et saneringsfirma for dette? Eller hvordan løser jeg dette best?
Er du sikker på at det er rideklærne som har forårsaket lukten? Det kan ikke være fuktproblemer av noe slag? Hvis du er sikker på at det er lukt fra teppet uten å være fuktrelatert kan du prøve å leie en ozongenerator fra en utleiebutikk. Viktig å følge forskrifter ved bruk. Et middel som noen saneringsfirmaer bruker er BIO fräsch, som kan bestilles fra nettet. Pleier å fungere for å fjerne lukt av kattepiss mm. Jeg forstår at man ikke vil ha en lukt av våte hestedekken i badet sitt. Håper du får hjelp🙂
Ozonaggregat skal det være. Ikke lager.
Ozonaggregat skal det være. Ikke lager.
Sist redigert:
Fylt vannlåser?E Emilvar skrev:Hallo!
Jeg er relativt nyinnflyttet i et rekkehus. Til tross for flyttevask av rengjøringsfirmaet som selgeren leide, gjenstår en lukt av stall/hest på badet i overetasjen. Lukten ser ut til å sitte i plastmatter. De som bodde her tidligere drev med ridning vet vi, så det føles rimelig å tro at lukten kommer fra det. Jeg har skrubbet gulv og fliser med såpe. Finnes det andre midler jeg bør prøve? Jeg har en 1,5-åring hjemme så det må være skånsomt med tanke på helse.
Jeg har rengjort vaskemaskin og tørketrommel inkl. filter og lignende. De står oppå hverandre, så det er vanskelig å rengjøre under. Men det kan vel ikke være der all lukten kommer fra?
Hva tror dere, trenger jeg å kontakte et saneringsfirma for dette? Eller hvordan løser jeg dette best?
Det finnes duftdrepende spray og mer langtidsvirkende holdere som fungerer ganske bra hvis det er en generell lukt i et rom.
Jeg kjøpte https://www.clasohlson.com/se/Yocoair-spray-luktborttagare-/p/34-259 og deretter den langtidsvirkende produktet fra samme merke.
Det er ingen mirakelprodukt, men vi merket forskjell på enkelte lukter.
De er ikke så dyre, så det kan være et første skritt å teste.
Jeg kjøpte https://www.clasohlson.com/se/Yocoair-spray-luktborttagare-/p/34-259 og deretter den langtidsvirkende produktet fra samme merke.
Det er ingen mirakelprodukt, men vi merket forskjell på enkelte lukter.
De er ikke så dyre, så det kan være et første skritt å teste.
Helt enig! Brukt med suksess på vårt lille hotell for å fikse rom etter herjede småbarnsforeldre & bæsjebleier samt en gang, tror at paret som bodde var virkelige "samlere" hjemme så de luktet sterkt også under frokosten.Z z_bumbi skrev:Det finnes luktfjernende spray og mer langtidsvirkende holdere som fungerer greit om det er en generell lukt i et rom.
Jeg kjøpte [lenke] og deretter den langtidsvirkende produktet fra samme merke.
Det er ikke et mirakelprodukt, men vi opplevde forskjell på visse lukter.
De er ikke så dyre, så det kan være et første steg å teste.
E Emilvar skrev:Hallo!
Jeg er relativt nyinnflyttet i et rekkehus. Til tross for flyttevask fra rengjøringsfirmaet som selgeren hyret, gjenstår det en lukt av stall/hest på badet i andre etasje. Lukten ser ut til å sitte i plastmatten. De som bodde her før drev med ridning vet vi, så det føles rimelig å tro at lukter har den årsaken. Jeg har skrubba gulv og fliser med såpe. Finnes det andre midler jeg bør teste? Jeg har en 1,5-åring hjemme så det må være skånsomt med tanke på helse.
Jeg har vasket av vaskemaskin og tørketrommel inkl. filter og lignende. De står oppå hverandre, så det er vanskelig å vaske av under. Men det kan vel ikke være der all lukt kommer fra?
Hva tror dere, trenger jeg å få inn et saneringsfirma for dette? Eller hvordan løser jeg dette best?
Takk for tipset! Ble også tipset om Bio fresh, så tenkte teste det. Ellers ser den jo ut til å være en lovende kandidat!Z z_bumbi skrev:Det finnes luktfjernende spray og mer langtidsvirkende beholdere som virker brukbart om det er en generell lukt i et rom.
Jeg kjøpte [lenke] og deretter det langtidsvirkende produktet fra samme merke.
Det er ingen mirakelprodukt men vi opplevde forskjell på visse lukter.
De er ikke så dyre så det kan være et første trinn å teste.
Jeg har byttet innsats til gulvsluk nå også. Men det ser ut til å sitte igjen litt i gulvbelegget. Jeg har vasket med Bio fresh (utspedd) men det ser ut til å sitte igjen.
Det føles mye bedre nå, men ikke helt borte. Føler at jeg kanskje bør ta inn en proff slik at jeg ikke har gått glipp av noe viktig.
Hva slags ekspertise bør jeg vende meg til her?
Det føles mye bedre nå, men ikke helt borte. Føler at jeg kanskje bør ta inn en proff slik at jeg ikke har gått glipp av noe viktig.
Hva slags ekspertise bør jeg vende meg til her?
Ocab pleier å kunne sine saker når det gjelder både fukt og lukter av forskjellige slag. Dog ganske dyre å hyre inn som privatperson. Jeg ville begynne med å snakke med forsikringsselskapet som jeg har for å høre om de har noen tips. Skulle det være et fuktproblem er det bra om de vet situasjonen fra starten av. Ønsker dere ikke å involvere forsikringsselskapet så kontakt Ocab som er en landsdekkende kjede.
Om det nå er lukt fra stallen så er det organisk. Testet med Klorinløsning? Dette tar nesten all organisk forårsaket lukt fordi det kjemisk modifiserer lukt-kilden gjennom oksidasjon. (1,5-åringen trenger jo ikke være hjemme akkurat når du Klorintørker om det er engstelse rundt det.)
Ja, altså jeg tipper jo ikke på at det er fukt, synes ikke at det lukter nettopp fukt og har ikke sett noe merkelig, badet føles relativt fresht ellers. Men det kanskje er verdt å dobbeltsjekke? Eller ellers vet jeg ikke helt hvem jeg skal kontakte for å komme videre..?M Mrs November skrev:Ocab pleier å kunne sakene sine når det gjelder både fukt og lukter av ulike slag. Dog ganske dyre å ansette som privatperson. Jeg ville startet med å snakke med det forsikringsselskapet som jeg har for å høre om de har noen tips. Skulle det være noe fuktproblem så er det bra om de vet situasjonen fra starten av. Vil dere ikke involvere forsikringsselskapet så kontakt Ocab som er en landsdekkende kjede.
Om du er helt sikker på at det bare handler om et luktproblem uten andre årsaker. Siden du har testet Bio fräsch så ville jeg, om jeg var deg, leie et ozonaggregat og nøye følge instruksjonene. Det blir billigere å leie selv enn å kontakte et saneringsfirma.
Det kan jeg jo ikke helt utelukke, så kanskje det er best å la noen kikke på det?M Mrs November skrev:
Ozonaggregat har jeg tenkt på! Men har hørt at lukten kan komme tilbake? Hvordan er det med de der maskinene egentlig?
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 606 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.606 innlegg
Virker litt funky at hestene har dusjet på badet i andre etasje og ikke nede, men de likte kanskje å løpe i trappen?
Anbefaler å flytte på vaskestabelen og gjøre rent under også; uansett om det er derfra lukten kommer, så samles det mye støv og mugg der, spesielt om det er vanskelig å rengjøre slik at det gjøres sjelden og kanskje ikke engang ved flyttevasken.
Redigering: og om selve vaskemaskinen trenger rengjøring, drukne et håndkle som tåler litt i eddik og vask det på høyeste temperatur.
Anbefaler å flytte på vaskestabelen og gjøre rent under også; uansett om det er derfra lukten kommer, så samles det mye støv og mugg der, spesielt om det er vanskelig å rengjøre slik at det gjøres sjelden og kanskje ikke engang ved flyttevasken.
Redigering: og om selve vaskemaskinen trenger rengjøring, drukne et håndkle som tåler litt i eddik og vask det på høyeste temperatur.
Jeg tok derunder med Bio Fresh, det var ikke supertrivelig derunder 🤣Magnus E K skrev:
Virker litt funky at hestene har dusjet på badet i overetasjen og ikke nede, men de kanskje likte å løpe i trappen?
Anbefaler å flytte på vaskestabelen og gjøre rent under også; uansett om det er derfra lukten kommer, så samles det en masse støv og mugg der, særlig om det er vanskelige å rengjøre så det gjøres sjelden og kanskje ikke engang ved flyttevasken.