Skal fylle igjen en ca 1,6 kubikk stor grop i vår betongplate.
Hadde tenkt å fylle med Leca kuler og deretter helle på en betongblanding.
Men jeg har søkt men ikke funnet noen bra beskrivelse på hvordan betongen skal blandes. Den bør jo blandes ganske tynt, men hvor tynt?
Hvordan skal man beregne forbruket av betong?
Er det bedre å ta en litt mindre dimensjon på lecakulene (8-14mm)? Det burde bli mindre luft mellom hver kule på den måten som trenger å fylles med betong.
Hvilken type betong skal man bruke. (Nærmeste byggevareforhandler kjører med maxit, ville det fungere med maxit abs318 som tørker fort?)
Takk
/erik
Hadde tenkt å fylle med Leca kuler og deretter helle på en betongblanding.
Men jeg har søkt men ikke funnet noen bra beskrivelse på hvordan betongen skal blandes. Den bør jo blandes ganske tynt, men hvor tynt?
Hvordan skal man beregne forbruket av betong?
Er det bedre å ta en litt mindre dimensjon på lecakulene (8-14mm)? Det burde bli mindre luft mellom hver kule på den måten som trenger å fylles med betong.
Hvilken type betong skal man bruke. (Nærmeste byggevareforhandler kjører med maxit, ville det fungere med maxit abs318 som tørker fort?)
Takk
/erik
Bland grus for støping, std.cement og vann i proporsjonene 3:1 (deler grus, en del std.cement) og tilsett så mye vann at det blir en tregtflytende slam av det. Hell slammet over lecaen (løslagret) slik at overflaten tettes. Du vil ikke få blandingen helt ned til bunnen. Høyest et par centimeter. Tørr Leca trekker til seg slammet ganske raskt. Men det er solid nok til å gå på for å kunne armere platen og deretter støpe den. Du kan ha Lecakuler i graderingen 8-12 mm.
Takk for svaret Byggaren
Hvis man bruker standard sement, hvor lenge må man vente før man kan begynne med neste lag av gulvet?
Det er tenkt at når gropen (eller hvis man skal kalle det sjakt) er fylt igjen, så skal det legges cellplast og oppå den skal det støpes en plate (med gulvvarme).
For å tydeliggjøre hvordan det ser ut nå, la jeg med et bilde.
Gropen er ganske stor, ca. 50 cm dyp, 100 cm bred og 3 meter lang.
mvh
Erik
Hvis man bruker standard sement, hvor lenge må man vente før man kan begynne med neste lag av gulvet?
Det er tenkt at når gropen (eller hvis man skal kalle det sjakt) er fylt igjen, så skal det legges cellplast og oppå den skal det støpes en plate (med gulvvarme).
For å tydeliggjøre hvordan det ser ut nå, la jeg med et bilde.
Gropen er ganske stor, ca. 50 cm dyp, 100 cm bred og 3 meter lang.
mvh
Erik
Hei Mr_XXX "hvorfor Leca?"
Om du har båret ut eller inn 1,6 kubikkmeter makadam i kjeller eller baderom forstår du nok hvorfor Leca er å foretrekke.
Jeg har selv båret ut 15-16 kubikk stein/grus fra en kjeller, det var betydelig hyggeligere da det ble erstattet med Leca og celleplast.
Om du har båret ut eller inn 1,6 kubikkmeter makadam i kjeller eller baderom forstår du nok hvorfor Leca er å foretrekke.
Jeg har selv båret ut 15-16 kubikk stein/grus fra en kjeller, det var betydelig hyggeligere da det ble erstattet med Leca og celleplast.
Klikk her for å svare