Jeg bygger et nytt bad i et gammelt hus med sagflisisolasjonen i gulvet.
Nå har jeg måkt ut sagflisen og tenkte å isolere med noe lettere, kan jeg bruke mineralull selv om det grenser til sagflis rundt omkring. Eller finnes det noen andre alternativer til isolasjon?

• Liker
AM86
  • Laddar…
Lin!

Mineralull burde funke bra. Hvor tykt tenkte du å isolere og hva finnes under?

Cellulosa går bra også

I et mellombjelkelag som i dette tilfellet, finnes det ingen problemer med å blande sag-/kutterspon og mineralull.

Hvorfor vil du bytte ut til noe lettere? Hvis det er et mellombjelkelag, vil du ha masse for lyddempingen.

Er det et mellomgulv?

Mikael_L
B Bedholm skrev:
Nu har jeg måket ut sponet og tenkte å isolere med noe lettere, kan jeg bruke mineralull
Om det er et etasjeskille ...
Synes du det var for tungt?

Dessverre vil du få det mer lytt nå.

Men det går fint å ha mineralull og sagflis blandet, både i samme rom eller i forskjellige rom.

Om det er et krypkjellerdekke (torpagrunn)...
Du kan spare litt oppvarmingskostnad ved å bytte til mineralull.
Du kan blande MU og spon på forskjellige måter.
Om du er uheldig kan du få fukt- og muggproblemer, om fuktbalansen ligger nær kritisk punkt, iom at sponet klarer å fuktbuffre litt under årstidsvekslingene, noe som ikke MU kan.

Mikael_L
Cellulose kan du bytte til.
Men det er knapt noen idé, da alle egenskaper er veldig lik de for spon. Du kan mao like gjerne la sagfliset ligge igjen og spare arbeid og penger.

Det er egentlig bare i et loftsbjelkelag man kan dra nytte av sagflisens bedre hygroskopiske evner. Når det gjelder lyddempende egenskaper, er forskjellen mellom sagflis og middels tung mineralull ubetydelig. I begge tilfeller er volumsvekten altfor lav for å gi en betydelig effekt. Det er imidlertid viktig at man ikke fyller rommene, men at det er luft over.

Jeg har tømt sponen for å forsterke bjelkelaget og legge rør for nytt bad. Det er et gulvbjelkelag, krypkjeller under.

Tips på hvor i Stockholm man kan kjøpe cellulose isolasjon?

Virker som det beste eller lin

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.