Hei,
Jeg ønsker å kle nederdelen av en av våre vegger med 13mm sponplate og overdelen med vanlig gips.... Tror dere at sponet vil bevege seg så mye i forhold til gipsen at det blir sprekker i sparkelen i skjøtene?

Grunnen er at jeg vil henge opp en -lang- radiator og endene slutter midt mellom to stående stendere, og jeg vil gjerne ha noe stabilt å skru konsollene i.

At jeg ikke vil bruke kottel er fordi det allerede er plastet og isolert. Dessuten går det noen VP horisontalt gjennom bjelkelaget som er i veien... tror dere det funker, eller er det bedre å bite i det sure eplet og rive bort isolasjon og plast og VP.. :-/

ClasseClas
Jeg tror ærlig talt ikke på ideen din. Du vil dessverre få bevegelser mellom gips og spon. Jeg ville satse på å bruke doble plater med spon+gips. SÅnn har jeg det hjemme overalt, og med riktig kvalitet på sponplatene (for eksempel Byggelits plater) går det an å montere kjøkkenskap uten kortlinger.

Et alternativ er å bruke OSB (tidligere brukte man betegnelsen "flis" men det høres jo ikke så kult ut...) + gips. Sørg for at OSB-platene monteres med en bevegelsesmargin på 3mm. Bruk tommestokken som distanse mellom platene. OSB-platene har bredde på 1197mm av den grunn.

Takk for svaret, bra at du er ærlig  :) Ja, det var nok det jeg mistenkte kunne skje.

Et lite aber er at det er 3 vinduer i veggen også (derav det lange elementet) og de stikker ut 13mm - passe for et lag med gips eller tilsvarende altså. For doble lag må jeg fikse det med vinduslistene, og det vil jeg helst slippe.

Elementet blir 260cm langt og de eksisterende stenderne (45x145) sitter slik at elementet vil mangle festing de siste 90cm i begge retninger... det føles ikke bra å ha 90cm uavlastet i endene...

Flere tips?

Skjær opp plasten så du kommer til å kortlegge. Teip på ny plast. Gjort på en time. Sammenlign det arbeidet med å sette doble plater, for ikke å snakke om den ekstra kostnaden.
/CC

Ja, det får nok bli så... takk for svarene.

/Herman

13mm sponplater finnes ikke, de er 10, 12, 16, 19, eller 22mm tykke. Finnes også tykkere, men det var jo ikke det vi snakket om...
Som det er skrevet allerede så er jo ideen din ikke så bra, men jeg foreslår at du setter OSB eller plywood bak gipsen og så setter klakkføder rundt dine vinduer. De er passe tykke og dekker pent.
Da kan du også henge opp bilder eller skap på den veggen uten problem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.