Hei.
Skal blande en del egen betong og lurer på hvor nøye det er med kornstørrelsene i tilslaget, kan man øke sementinnholdet en smule? Hadde tenkt 300kg/m3.
Spørsmålet stilles fordi jeg lurer på om jeg kan ta eget grus eller må kjøpe alt fra gropen.
Tar jeg eget grus blir det mye skiftende størrelser på kornene/steinene. 0-50mm ca.

Så har jeg en del knust stein som jeg vurderer å bruke, eventuelt, 0-35 tror jeg det er kanskje litt grovere men et grovt veigrus iallfall.

Og om jeg skal kjøpe fra "gropen" hva skal jeg bestille og i hvilke proporsjoner.

Takknemlig for tips.

Vær forsiktig så du ikke får med for mye "0", altså fint mtrl, i ballasten. Da går det med mye mer sement for å få samme styrke på betongen.

Det står ofte oppskrifter på sementsækkene - følg dem!

Med "0" menes steinmel antar jeg? Har hørt at det ikke påvirker behovet for sement, eller vann. Jeg skal blande ganske mange kubikk så det hadde vært greit om man kunne dosere i en pose sement og så ta meste ballast av materiale man allerede har, slippe å styre med masse forskjellige hauger, da kan det være verdt en litt større pose til sementen.

Eller skal man bare kjøre med naturgrus og kjøpe til en spesiell siktet fraksjon?

itkonsult skrev:
Med "0" menas stenmjöl antar jeg? Har hørt at det ikke påvirker behovet for sement, eller vann.
Det har stor betydning! Din sagesperson vet nok ganske lite om betongens styrke.

Mulig,
Men det var selvfølgelig mer sement når det handlet om steinmel, men et par kilo (5-10) mer eller mindre syntes jeg ikke var så mye.

Får vel slenge i en 25-kilossekk ekstra i hver binge...

eller øke andelen naturgrus, men det var jo litt derfor jeg spurte, om usiktet (mer eller mindre) naturgrus fungerer tilfredsstillende. Det skal være til en plate og noen plinter.
Eller kjøpe all ballast...

Jeg har støpt en del der jeg har brukt 0-8 knust i stedet for naturgrus sammen med 8-16, og ja man må modifisere oppskriften en del for at det skal bli klissete nok :).

Har også støpt på ferdigknust 0-18, og også der vil man ha i en ekstra spade naturgrus eller to for å få bedre konsistens på det hele.

Dette har vært til litt støttemurer og lignende, så jeg har ikke trengt så høy holdfasthet.

Hvor mye vann per m3 da?

kommer helt an på dimensjonene til grusen og om den er fuktig....
tilsette til riktig konsistens er bra...start med ca 80-90 liter.

Skal du støpe mye bør du gjøre riktig fra starten av, ellers må man jo gjøre det om senere når det sprekker og fryser i stykker.
Kontakt proffer hvis du er usikker...

"Proffsen" får vel sin btg i bil.. Blir nok til å kjøpe ballasten av tid tvunget. Cementen koster ca 250kr satsen og en knapp kubikk ballast tipper jeg ligger på omkring 200. Ca 500kr kubikken da, helt ok om den kalkylen holder, blir omtrent 7-800 billigere enn kjøpt btg.. Allerede 2 kubikk i timen blir jo grei besparelse..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.