Jeg renoverer en hytte bygd på 50-tallet og ved kontakt med en produsent av sporede isolasjonsplater for gulvvarme fikk jeg anbefalingen å bruke dampsperre under gulvplatene. Jeg har tidligere vært i kontakt med bl.a. Bison som for denne typen bolig foreslo dampbrems, noe jeg synes virker bedre enn dampsperre når det gjelder vegger og tak, men en tanke som slo meg var å eventuelt bruke sperre også på vegger og tak i det rommet som skal bli en sovealkove, og deretter kjøre på dampbrems på vegger og tak i resten av hytta.
Hvilke fordeler og ulemper ville det vært med å blande sperre og brems litt avhengig av rom? Min tanke er bl.a. at jeg på grunn av ulike årsaker vil ha vanskelig for å få det bra med sperre overalt, og derfor liker jeg ideen om å la hytta "puste" litt mer, men i det rommet man tilbringer natten tenker jeg at damptrykket er noe høyere og på grunn av at jeg ikke har tenkt å ha noen vinduer eller andre åpninger i veggen i sovealkoven, kan jeg i det rommet med letthet få et rom som mot vegger og tak er helt tett.
Hvilke fordeler og ulemper ville det vært med å blande sperre og brems litt avhengig av rom? Min tanke er bl.a. at jeg på grunn av ulike årsaker vil ha vanskelig for å få det bra med sperre overalt, og derfor liker jeg ideen om å la hytta "puste" litt mer, men i det rommet man tilbringer natten tenker jeg at damptrykket er noe høyere og på grunn av at jeg ikke har tenkt å ha noen vinduer eller andre åpninger i veggen i sovealkoven, kan jeg i det rommet med letthet få et rom som mot vegger og tak er helt tett.
Det holder med sperre i taket på badet.R RocketScienceSmurf skrev:Jeg renoverer en hytte bygget på 50-tallet og ved kontakt med en produsent av sporede isolasjonsplater for gulvvarme fikk jeg anbefalingen om å bruke dampsperre under gulvplatene. Jeg har tidligere vært i kontakt med bl.a. Bison som for denne typen bolig foreslo dampbrems, noe jeg synes føles bedre enn dampsperre når det gjelder vegger og tak, men en tanke som slo meg var å evt. bruke sperre også på vegger og tak i det rommet som skal bli en sovealkove, og så bruke dampbrems på vegger og tak i resten av hytta.
Hvilke fordeler og ulemper ville det være å blande sperre og brems litt avhengig av rom? Min tanke er blant annet at jeg av ulike grunner vil ha vanskeligheter med å få det til å fungere med sperre overalt, derfor liker jeg ideen om å la hytta "puste" litt mer, men i det rommet man tilbringer natten tenker jeg at damptrykket er noe høyere og fordi jeg ikke planlegger å ha noen vinduer eller andre hull i veggen i sovealkoven kan jeg i det rommet med letthet få et rom som mot vegger og tak er helt tett.
Det er vel langt fra en eksakt vitenskap. Jeg tror at det største problemet med dampsperre i gamle hus er at det er en risiko for at små lekkasjer forblir uoppdaget og forårsaker stor skade før de merkes. Uten dampsperren kunne fuktigheten dels tørke ut innover og dels ville man merke det tidligere. Den risikoen finnes jo ikke i gulvet. Et annet potensielt problem er hvis det er en lekkasje der det ofte strømmer ut luft fra rommet ut i veggen. Da kan det samle seg kondens som ikke så lett kan tørke ut. Er alt perfekt er dampsperre bedre. Er det ikke perfekt er dampbrems noe mer tilgivende. Jeg tror ikke at det er noen stor sak å blande dampsperre og dampbrems. De har sine fordeler og ulemper på de veggene der de sitter.
Takk for svaret. Det var omtrent min oppfatning som du beskriver, at lykkes man med å gjøre installasjonen mer eller mindre perfekt er barriere best iom at den ikke tillater noen fuktvandring i det hele tatt, men jeg har aldri gitt meg på dette før og jeg vet at jeg kommer til å ha en del gjennomføringer på visse steder og med det i tankene tror jeg det er en god idé i mitt tilfelle å ha dampbrems på visse flater for å redusere risikoen for at jeg konsentrerer fuktproblemer til steder der jeg hadde mislyktes med å få en dampbarriere helt tett.A Avemo skrev:Det er vel langt fra en eksakt vitenskap. Jeg tror at største problemet med dampbarriere i gamle hus er at det er en risiko for at små lekkasjer forblir uoppdagede og forårsaker stor skade før de merkes. Uten dampbarrieren kunne fuktigheten dels tørke ut innover og dels ville man merke det tidligere. Den risikoen finnes jo ikke i gulvet. Et annet potensielt problem er hvis det er en lekkasje der det ofte strømmer ut luft fra rommet ut i veggen. Da kan det samle seg kondens som ikke så lett kan tørke opp. Er alt perfekt, er dampbarriere bedre. Er det ikke perfekt, er dampbrems noe mer tilgivende. Jeg tror ikke at det er noen stor sak å blande dampbarriere og dampbrems. De har sine fordeler og ulemper på de vegger der de sitter.
Sist redigert:
Første spørsmålet er jo om hytta skal være oppvarmet alltid?
Det er ingen større forskjell på dampsperre/brems når det gjelder hull og utettheter. Fuktigheten vil finne veien ut der for der er det åpent.
Det er ingen større forskjell på dampsperre/brems når det gjelder hull og utettheter. Fuktigheten vil finne veien ut der for der er det åpent.
Planen er at hytta skal være oppvarmet året rundt. Det vil være gulvvarme i oppholdsrom, kjøkken og WC. Mekanisk avtrekk med vifte for utsug plassert i ytterveggen i WC-delen og friskluftsinntak på motsatt side i oppholdsrommet.
Nåværende isolasjon er 50-70mm i veggene og jeg har påbegynt arbeidet med å tilleggsisolere med västkustskivor på utsiden.
Nåværende isolasjon er 50-70mm i veggene og jeg har påbegynt arbeidet med å tilleggsisolere med västkustskivor på utsiden.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Är detta ångbroms eller ångspärr?
Isolering -
Ekstra dampsperre når man har dampbrems i gulvet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bytte dampsperre til dampsperre? Tak mot kaldt loft
Damptett/dampbrems eller ikke i yttervegg?
Risker blanda ångspärr och ångbroms
Isolering