Skal støpe en såle på fjell til en støttemur, som jeg senere skal plassere husets kantbjelke på.
Kan jeg blande sement med 0-32 pukk eller må man følge anvisningene på sekken?
Synes at det som det står på sekken, 0-8 grus og singel blir nesten det samme som 0-18.
Kanskje er helt på villspor.
Noen som vet?
Kan jeg blande sement med 0-32 pukk eller må man følge anvisningene på sekken?
Synes at det som det står på sekken, 0-8 grus og singel blir nesten det samme som 0-18.
Kanskje er helt på villspor.
Noen som vet?
Sist redigert:
forskjellen er vel at 0-8 betonggrus har en jevn skiktkurve (stavefeil?) som gjør at det er en jevn fordeling av 0-8 millimeters stein. Kjører man med 0-32 bergkross så er det litt så som så med fordelingen i hele registeret. Jeg vil minnes at min nabo forsøkte å støpe med 0-8 steinmel istedenfor støpegrus. Det fungerte halvbra, men han prøvde med en eller annen kjemikalie fra SIKA så fikk betongen "riktige" egenskaper igjen.
Antagelig får du altfor lite fint materiale med 0-32 bergkross. Men det kommer jo helt an på hva slags berg man har knust, om lasteren har tatt i toppen eller bunnen av haugen osv.
Prøv å blande en trillebår og se? Fuktigheten måler du enkelt med en liten vekt og stekeovnen.
Den endelige styrken blir jo usikker, men kanskje det ikke er så nøye?
0-32 betong blir dog ganske tungarbeidet og stiv selv om du får riktig på siktkurven.
Om du trenger mange kubikk betong så lønner det seg ganske fort å ringe og bestille en bil i stedet...
Prøv å blande en trillebår og se? Fuktigheten måler du enkelt med en liten vekt og stekeovnen.
Den endelige styrken blir jo usikker, men kanskje det ikke er så nøye?
0-32 betong blir dog ganske tungarbeidet og stiv selv om du får riktig på siktkurven.
Om du trenger mange kubikk betong så lønner det seg ganske fort å ringe og bestille en bil i stedet...
Jeg har kjørt med både 0-8 pluss 8-16 samt med 0-18 all-in-one for litt enklere støpninger og det er forskjell på knust masse og riktig støpegrus. Betongen blir mer homogen med riktig grus.
Til noe så viktig som en husgrunn så ville jeg nok følge sekkens råd.
Til noe så viktig som en husgrunn så ville jeg nok følge sekkens råd.
Klikk her for å svare