Skal støpe betong for første gang og hadde tenkt å leie en betongblander for å blande ~22 sekker grovbetong. Det er noen momenter jeg er usikker på.

1. Hvor mange liter kan man blande i betongblanderen før den må rengjøres? Antar at det avhenger av hvor rask man er mellom omgangene, så det bør kanskje angis i hvor lang tid man kan bruke betongblanderen før den skal rengjøres.

2. Etter at man har vasket betongblanderen, hvor pleier man å gjøre av "restene"?

3. Skal støpe totalt 44 separate sylindere for å låse sammen prefab blokker som utgjør en krypkjeller. Så hver støping er bare eksponert til luften ca 100^2cm. Hvordan skal jeg gjøre for at betongen ikke skal tørke for fort? Trenger jeg å ettervanne eller holder det å dekke over med plast?

Grovbetong på sekk brenner sjelden for fort, inneholder for lite sement. Ettervann litt bare. Er du rask, trenger du nok ikke rengjøre mellom. Bare i med nytt vann.

• Liker
Martin Lj
  • Laddar…
1. Jeg ville si at det avhenger litt av tempoet. Hvis det går i ett, dvs. at når en ladning er tømt så fylles den neste opp, kan du kjøre på til du er ferdig. Anbefaler at dere er 2-3 personer da alt går så mye smidigere da :)

2. Rengjøring pleier å være tilstrekkelig med vanlig vann. Ha en overflate eller presenning å helle det ut på. Selv bruker jeg en balje modell større, typ murbalje å tømme i. Når det er herdet er det bare å banke løs fra baljen og levere på ÅVC.

3. Blir jo litt væravhengig. Er det overskyet/regner, trenger det jo ikke vannes. :)

Det er det jeg kan komme på, er ingen superekspert men har støpt noen ganger :)

• Liker
Martin Lj
  • Laddar…
Hvor viktig er det med åndedrettsvern hvis man er utendørs?

Tomture61
Med så mye betong er det aldri feil med åndedrettsvern, støver ganske bra når man fyller tombolan.

Av og til kan det klistrete litt på vingene, så kast inn et par skuffer grov singel + vann og la gå en stund så er den snart ren.
Ikke glem utsiden! Har betong tørket og brent, så sitter det.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hvor viktig er det med åndedrettsvern hvis man er utendørs?
Jeg pleier å holde pusten en stund når jeg heller betongen og forsøker å stå i lovart slik at støvet ikke blåser mot meg.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Og åndedrettsvern er uansett bra.
Cementbaserte produkter inneholder en viss mengde seksverdig krom (se filmen Erin Brockovich) som aldri er bra å puste inn. Det tilsettes visstnok noe middel for å redusere eksponeringen for de som håndterer, men better be safe than sorry.
Jeg mener at et filter koster jo så lite.

Mikael_L
Ifølge Arbeidstilsynet er kun ppf3 godkjent.

Helst er det også gummitryne som gjelder.

men som ved all privat virksomhet så velger man jo selv, og skal du bare støpe en dag så spiller det nok ikke noen rolle.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Du skal ikke bruke grovhetens for å støpe så små hulrom i prefabbetong. Du skal bruke deg av expanderbruk.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du skal ikke bruke grovhetens for å støpe så små hulrom i prefabbetong. Du skal bruke deg av ekspanderbetong.
Grovbetong mente jeg

• Liker
Nicro
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Og åndedrettsvern er uansett bra.
Sementbaserte produkter inneholder en viss mengde seks-verdig krom (se filmen Erin Brockovich) som aldri er bra å puste inn. Det tilsettes riktignok noe middel for å redusere eksponeringen for de som håndterer, men better be safe than sorry.
Jeg mener at et filter koster jo så lite.
Ja, det er jeg enig i. Filter er selvfølgelig alltid å anbefale. Men hvis man oppfører seg litt fornuftig - blander utendørs, står i le for vinden, holder pusten når det støver som mest - så får man ikke mye støv verken på eller i seg. Har man som jobb å stå og blande betong hver dag så er jo filter gitt.

Jeg er veldig nøye med beskyttelse når jeg pusser opp her hjemme. Har alltid vernebriller, hørselvern, vernesko, fallsikring og en Sundström halvmaske som jeg tar på når det støver, men blander jeg bare litt betong eller puss utendørs da bruker jeg innandømmet av hodet i stedet for halvmasken.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.