I
Hei,

Ved bytte av innerdør i kjelleren har vi støtt på noe som ser ut som blåbetong, slik ser det ut:
D5eaSe0.jpg
KEAWtBi.jpg
hWzw7Ez.jpg

Steinen sitter altså opp mot bjelkelaget og i dette tilfellet smuldret en bit bort da vi bendet bort dørkarmen, den var allerede sprukket fra før.

Så da er spørsmålet, er dette blåbetong? Og hvor forsiktig skal man være? Vi hadde ingen maske under demontering, men da vi så steinen tok vi på masken, kan man ha pådratt seg skader allerede på dette stadiet?

For å få den nye døren på plass trenger vi å sage opp døråpningen, noe som muligens kan skape problemer hvis dette nå er blåbetong.

Huset er enebolig med beboelig kjeller fra 70-tallet. Vi kjøpte huset for ca. 5 år siden og da sa de at kjelleren var bygget med lettbetong, men ikke blåbetong. For å være på den sikre siden gjorde vi en korttidsmåling på 3 dager som viste 17 Mq/m3, noe jeg oppfatter som en lav verdi.
 
I Ironside skrev:
Hei,

Ved bytte av innerdør i kjelleren har vi støtt på noe som ser ut som blåbetong, slik ser det ut:
[bild]
[bild]
[bild]

Steinen sitter altså opp mot bjelkelaget, og i dette tilfellet smuldret en bit opp når vi bendet bort dørkarmen, den var allerede sprukket fra før.

Så da er spørsmålet, er dette blåbetong? Og hvor forsiktig skal man være? Vi hadde ingen maske ved demontering, men når vi så steinen tok vi på masken, kan man ha pådratt seg skader allerede i dette stadiet?

For å få den nye døren på plass, trenger vi å sage opp dørhullet, noe som kanskje kan skape problemer hvis dette nå er blå betong.

Huset er 1 plans med beboelig kjeller fra 70-tallet. Vi kjøpte huset for ca 5 år siden, og da sa man at kjelleren var bygget med lettbetong, men ikke blåbetong. For å være på den sikre siden gjorde vi en korttidsmåling på 3 dager som viste 17 Mq/m3, noe jeg oppfatter som en lav verdi.
Den der lille lettbetongbiten er ikke farlig på noen måte.
 
  • Liker
Staffans2000 og 1 annen
  • Laddar…
I
GoC GoC skrev:
Den der lille lettbetongbiten er ikke farlig på noe vis.
Men er det blåbetong? Gjetningsvis går det rundt hele veggen opp mot bjelkelaget. Og om det er blåbetong, hvordan skal man tenke om man trenger å sage i det?
 
Ja, den lille biten er blåbetong, men det er ikke i nærheten av å være så farlig som du tror.
 
  • Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
I
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, den lille biten er blåbetong men det er ikke i nærheten av å være så farlig som du tror.
Okay, det er altså ikke som aspes så. Men hvordan skal man håndtere det når jeg trenger å sage opp 5 cm oppover? Skal jeg kanskje velge å hogge det for hånd og da selvfølgelig ha en ordentlig maske? Bør man iverksette andre sikkerhetstiltak?
 
Når det gjelder asbest så er det bearbeiding av dette materialet som kan utgjøre en risiko. Fiber fra asbest kan trenge ned i lungene og etter x antall år forårsake kreft.

For blåbetong er det radon som eventuelt kan utgjøre en fare.
Dette (radon) kan måles med utstyr og ventileres bort med vifter etc.
 
  • Liker
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
I Ironside skrev:
Okay, det er altså ikke som asbes så. Men hvordan skal man håndtere det når jeg trenger å sage opp 5 cm oppover? Skal jeg kanskje velge å hugge det for hånd og da såklart ha en riktig maske? Bør man ta andre sikkerhetstiltak?
Du har blitt utsatt for internettets forbannelse!
"Blåbetong" kan, men trenger ikke utsende Radongass. Det spiller altså ingen rolle om du har på deg åndedrettsvern når du sager i Ytongen, ettersom den hele tiden (eventuelt) utsender gass og som sagt, er denne ørsmå mengden, fullstendig ufarlig. Akkurat som når det gjelder asbest, kreves det store langvarige doser/eksponeringer for at skade skal kunne oppstå.
Summa summarum. I ditt tilfelle kan du helt ignorer den lille lettbetongsteinen og behandle den som vanlig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blåbetong

Staffan
 
  • Liker
Jonasdzm og 6 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.