Vi er i gang med en totalrenovering av vårt hus bygget i 1965 og kommer snart til den delen av huset hvor det opprinnelige baderommet er.

På grunn av en fuktskade har jeg hatt håndverkere hjemme som har revet en del av baderommet, og han tror at det er blåbetong i veggene. Alle andre innervegger er i tre, men akkurat rundt baderommet er det murt.

Vi skal også renovere tilstøtende rom (kjøkken, soverom og gang) så spørsmålet er om man skal benytte anledningen til å rive det murte og bygge opp med trekonstruksjon?

Håndverkeren mener at det ikke gjør noe om det er blåbetong og at det er en del arbeid å bytte (rive, stempling, bygge osv).

Hva synes dere?

Baderommet er 2*1,6 m.

Har man bra ventilasjon er det ingen fare, bare masse jobb å bygge om. Er du bekymret kan du måle radonnivået i huset og se om det er farlig nivå.

Jeg ville nok valgt å rive det bort, selv om det trolig ikke er en helserisiko, er det dumt å ta sjanser. Det kan jo også være positivt for verdien på huset at det er fjernet.

Jo mer innebygd det er desto mindre eksponering. Mot våtrom bør det bli null lekkasje (av radon). Den andre veien, pusset eller gipset innkledd og malt/tapetsert så bør det heller ikke være noen nevneverdig fare. Ekstra tett maling/tapet hjelper til.

Morsans & farsans kåk har en kjellergrunn (inkl alle kjellerens innervegger) av blåbetong. Blåbetongsteinen er pusset og malt. Når de målte radonkonsentrasjonen så tror jeg at den lå på grensen i kjelleren (200 Bq?). Det holdt å installere avtrekksventilasjon så sank det ned ordentlig.

Hva skal du erstatte det med?
Om jeg hadde valget blåbetong som er ufølsomt for fukt og en tre,gips,OSB konstruksjon, ville jeg alle dager i uken valgt blåbetongen.
Fredrik

• Liker
Moki
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.