Jeg er midt i å lage en døråpning i en innervegg som jeg opprinnelig trodde bestod av lettbetong, men som viste seg å være noe annet. Ytterst er det 10-15 mm lys puss, men midtpartiet av veggen ser ut til å bestå av ca 70 mm svart materiale som jeg er usikker på hva er. Jeg leide en tigersag for arbeidet, og bladet som fulgte med tigersagen (Hilti WD 30 6) skulle ifølge personen jeg leide den av - en tidligere håndverker - egne seg for lettbetong. Det tok imidlertid ikke mange minutter før tennene var helt borte på sagbladet.

Personen som jeg leide sagen av, mistenkte blåbetong. Selv vet jeg ikke sikkert, og etter mye googling så veksler jeg mellom blåbetong eller slaggstein/slaggplater. Huset er et flerfamiliehus i Stockholmregionen bygget i 1943. Se de vedlagte bildene nedenfor av veggbiten jeg klarte å få bort.

Det jeg lurer på og gjerne vil ha hjelp med:
  • Hva er det for materiale i veggen?
  • Hvordan sager jeg best gjennom det? Etter å ha gått bet med tigersagen, er planen nå å leie en kappemaskin med diamantblad (Hilti DCH 300). Er det et alternativ å leie tigersagen igjen og bruke et annet blad?
  • Hvordan ville dere feste en dørkarm i det materialet? Akkurat nå har jeg en del Essev 120 mm betongskruer. Jeg hadde tidligere i uken kjøpt deres tilsvarende lettbetongskruer, men dro til Bauhaus og byttet til de "vanlige" betongskruene etter dagens oppdagelse.

Takk på forhånd!

---

Uten blitz. Best for å se farge og kontrast mot pussen.
Stykke vegg fra renoveringsprosjekt, med ytre lag av lys puss og svart midtmateriale, muligens blåbetong eller slaggstein.

Med blitz.
Bit av innervägg med ytterlager av ljus puss og mørkt, mistenkt betongmateriale i midten, holdt i en hånd; mulig byggemateriale fra 1943. Innvendig vegg med et utbrutt hull, viser lag med lys puss og svart, grovt materiale. Utsikt til bygninger gjennom vindu i bakgrunnen.

Düsseldorff
Blåbetong er porøst og ganske mykt. Synes ikke at din vegg ser ut som blåbetong og at bladet tok skade så fort taler også mot det.

Jeg synes du skal satse på kutt med diamantblad. Om ikke annet vil det gå mye fortere.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Blåbetong er en slags lettbetong.

Jeg har saget i stykker en del blåbetongvegger med tigersag når jeg har revet vegger i kjelleren. Hos oss har pussen på veggene slitt betydelig mer på sagbladet enn hva blåbetongen gjorde.

Blåbetong kan man enkelt sage med en håndsag.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
tommib
Det der ser ut som lecablokker, men det stemmer ikke i det hele tatt hvis veggen er fra byggeåret. Slaggplate kanskje. Det ser ikke ut som noen lettbetong i alle fall, det pleier å være mindre porer og litt mer homogent enn det man ser på bildet.

Lecablokker, og kanskje også slaggplate, er virkelig slemt mot sagblad. Det kreves typ karbidtenner og selv de slites i min (riktignok begrensede) erfaring etter ikke altfor lang tid.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Kan være eldre lett/gassbetong.
Den var ofte ikke like jevn og fin som i dag.
Bladet tok vel skade av pussen.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
I min borettslag fra 1936 er innerveggene av slaggplater og de etterlater et svart støv som er nesten som sot og gjør noe skittent noe enormt.

Akkurat som noen allerede skrev, sliter pussen enormt på sagblad for lettbetong.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Jeg vet ikke hvilket tigersagblad du har brukt. Men bladet på bildet jeg sender med burde funke. Jeg har brukt slike på både gamle slaggvegger og lecablokker. Ta det litt rolig når du kapper! Saga vil avvirke på en helt annen måte enn tidligere! Det er risiko for at både puss kan riste løs og at slaggeblokker løsner. Alternativet er kappemaskin med diamantskive, men det støver noe utrolig! Når det gjelder å feste karm i slaggvegger, er det et helv..e! De sprekker så lett. Tigersagblad S 2243 HM fra Bosch, vist på Jula's nettside med artikkelnummer 181886. Bladet er svart med tannet kant og åpne sider.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Spredte skurer på materialet! Jeg synes ikke det svarte materialet er veldig porøst, men det går an å langsomt pirke bort deler av det med en morakniv. Jeg har ikke villet gyve løs på det med en håndsag og teste med risikoen for å ødelegge bladet på den unødvendig.

O Oaken skrev:
Jeg vet ikke hvilket tigersagblad du har brukt. Men bladet på bildet jeg sender med burde funke. Jeg har brukt slike på både gamle slaggvegger og lecablokker. Ta det litt rolig når du kapper! Saga vil jobbe på en helt annen måte enn tidligere! Risikoen er at det både rister løs puss og at slaggblokker ristes løs. Alternativet er kappemaskin med diamantskive, men det støver noe enormt! Når det gjelder å feste karm i slaggvegger er det et helv..e! De sprekker altfor lett.
Bladet som kom med maskinen hadde finere tenner enn det. Det var WD 30 6-bladet som finns listet her. Det står listet som "Heavy Wood / Metal" samt "Demolerning", så det forklarer kanskje hvorfor bladet ikke likte materialet? Han virket imidlertid sikker på at det skulle holde for lettbetong…

Jeg heller fortsatt mot kappemaskinen. Når det gjelder støvet, er samtlige møbler dekket til med plast og jeg skal få låne byggstøvsuger samt en støv-spiser. Håper det redder meg noe!

Så blir det spennende å se hvordan det går med karmeskruene. Har du noen tips på veien? Planen akkurat nå er som sagt å kjøre med 120 mm betongskrue rett inn i blokken. Forborre, men uten plugg.

Z ZipLock skrev:
I min borettslagsleilighet fra 1936 er innervæggene av slaggplater og de etterlater et svart støv som er nesten som sot og skitner noe enormt.

Akkurat som noen allerede har skrevet, sliter pussen enormt på sagblad for lettbetong.
Det svarte støvet som skitner til er gjenkjennelig her også!

Materialet du sager i er ikke lettbetong, men brent leire. Forgjengeren til leca.
Har dessverre ingen gode tips med monteringen, men et lite tips kan være at om du bruker plugg kan du sette pluggen slik at den ekspanderer oppover og nedover i stedet for til sidene. Pluggen pleier å ekspandere i alle retninger, men mer i en bestemt retning.

• Liker
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.