Har renovert en leilighet i et hus bygget på 50-tallet. Veggen som ble revet var laget av en type lettbetongblokk, spørsmålet er bare om det var blåbetong eller siporex? Veggen er allerede revet og dessverre brukte vi ikke munnbind under mesteparten av rivingen (tenkte ikke på at det kunne være farlig... dumt i etterkant når man har gjort litt forskning).

Blokkene var lys grå (se bilder) men tydeligvis kan blåbetong variere ganske mye i farge? Hva tror dere? Blåbetong eller siporex eller noe annet?
 
  • Lettbetongblokker med ujevne kanter, ljust grå i fargen, muligens revet fra en vegg i en 50-tallslägenhet under renovering.
  • Hauger av lyse grå murblokker stablet mot vegg, muligens lettbetong eller blåbetong, del av renovering fra 50-talls bygg.
Det ser ut som den siporex jeg har i min forovn. Fraser det i stykker lett så er det nok det.
 
Det er IKKE farligere å rive lettbetong enn andre steinmaterialer.

Det er trolig farligere å plukke ned et skiffertak eller pigge i bohusgranitt. Det er nemlig disse to bestanddelene som gir lettbetongen en mengde radon.

Man skal alltid bruke åndedrettsvern når man river støvende steinmaterialer, i alle fall om man gjør det ofte.

Du kan sove rolig luneas.

Mvh
 
v-g skrev:
Det ser ut som den siporex jeg har i min forovn. Fraset det lett så er det nok det.
Både Siporex og Ytong og alle andre lettbetongtyper fraser sønder like lett. Det går ikke an å avgjøre på slike vis. Bildene er vanskelige å se på på grunn av forskjellig lys; på det ene bildet ser det mørkt ut, men på det andre bildet er det veldig lys.

Uansett har det ingen betydning for trådskaperens spørsmålsstilling.
 
somelvis:Jo men blåbetong burde det jo ikke være i hvert fall, hvilken type lettbetong det er spiller vel mindre rolle eller er jeg ute og sykler nå?
 
Det finnes ikke noe som heter blåbetong. Det er et kallenavn på lettbetong som har en fargetone mot det blå eller lilla området.

Fargen kommer fra de mørke steinmaterialene som ble brukt til produktet. Ofte forårsaket disse inngående steinmaterialene et radoninnhold. Hovedsakelig skifer, men også uranholdig granitt var årsak til for høye radonnivåer.

Mvh
 
S
det spiller som somelvis skrev ingen rolle nå har du revet ut det og det er ikke farligere å rive blåbetong enn å rive siporex, det er langtidseksponering for gassene som kan være farlig. Det har ingen sammenheng med riving.
Det er alltid en god idé å utføre en radonmåling om slik ikke er gjort tidligere
 
Takk for deres svar! Føler meg litt roligere nå. :-)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.