Hva sier dere? Ingen blåaktig tone i alle fall.

• Nærbilde av betongoverflate uten blåaktig toner, med grov tekstur og porøsitet.
F Fredrik07 skrev:
Hva sier dere? Ingen blåaktig tone i alle fall.
Det er veldig vanskelig å si ut fra bilder, ettersom hvitbalansen kan endre farger veldig mye. Men "konsistensen" ser mer ut som blåbetong enn Siporex. Sånn der vaskesvampaktig.

All blåbetong er ikke like radioaktiv, så utfør en radonmåling hvis du vil vite om det er et eventuelt problem.

• Liker
yalazy
  • Laddar…
Om man ikke har tilgang til en digital måler kan det hende man ikke vil vente så lenge hvis man står med en vegg åpen som man vil bygge igjen. Jeg hadde en ikke-bærende vegg mellom det som en gang hadde vært fyrrom og gangen innenfor som jeg syntes var mistenkelig selvlysende blå. Hadde ikke tid til å fundere så lenge, men siden den ellers skulle bli innebygd med fliser og pent, var det nå eller aldri. Rev ut dritten og erstattet med vegg med reisverk for å kunne sove godt.

Y yalazy skrev:
Det er kjempevanskelig å si ut ifra bilder, fordi hvitbalansen kan endre farger veldig mye. Men "konsistensen" ser mer ut som blåbetong enn Siporex. Slik der svampaktig.
Hvitbalansen har ingenting med saken å gjøre, jeg ga beskrivelsen i henhold til det jeg har sett i virkeligheten, og da er blokkene i en veldig lysgrå farge, om det endrer noe :)

F Fredrik07 skrev:
Hvitbalansen har ingenting med saken å gjøre, jeg ga beskrivelsen i henhold til det jeg har sett i virkeligheten, og da er blokkene i veldig lys grå farge, om det endrer noe :)
Jeg tror ikke det der er blåbetong, min var veldig tydelig blyblå, men med det sagt er jeg ikke noen ekspert.

MrJay
Foruten at blåbetong avgir radongass, slipper materialet også ut gammastråling. Ved å måle med en gammamåler kan man umiddelbart skille blåbetong fra andre bygningsmaterialer.

Googler man bilder av blåbetong, er betongen i de fleste bildene man ser blåaktig, men man kan også se bilder med en lysere variant.

• Liker
yalazy og 1 annen
  • Laddar…
F Fredrik07 skrev:
Hvitbalansen har ingenting med saken å gjøre, jeg ga beskrivelse etter det jeg har sett i virkeligheten, og da er blokkene i veldig lys grå farge, om det endrer noe :)
OK. Blåbetong kan se veldig forskjellig ut i fargen. Den trenger ikke se blå ut, men grå. Vi hadde blåbetong i vårt forrige hus og har siporex i vårt nåværende. Blåbetongen så lys grå ut, siporeksen som vi har her ser nesten hvit ut.
Men uansett så trenger ikke blåbetong være et bekymmer. Er den lavstrålende gir den et veldig lite tilskudd av radon.

Veldig vanskelig å si fra bildet, men det kan være blåbetong (selv om den ser litt for lys ut på bildet). Vi har blåbetong i huset, i kjelleren (eldre) en som er blygrå (litt blå i tonen) som gir en del stråling (dog liten), men den har jeg tapetsert med strålingsbeskyttende tapet for å stenge inne det lille som var. I øvrige del av huset (bygget 1977) finnes ytong/siporex og blåbetong som er lys grå (typ samme farge som "sitatrutene" her på bygge hus...

Sån her grå altså!
Den målte vi også, men den er så lavstrålende at den avgir nesten umålbar verdi, men dog så mye at det konstatertes å være "blåbetong".

Alt materiale basert på stein stråler jo litt så spørsmålet er vel bare hvor mye. Det må ikke være av alunskifer for å stråle, vi har godt med uran i mange bergarter i Sverige.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.