Hei alle byggere!
Jeg har et spørsmål angående blåbetong.
Har begynt å rive ut alt fra huset, et sokkelhus bygget 1970, med mexisteinfacade, betongdekke, oppforede tregulv nede i sokkelen som har mugnet og som jeg nå også har revet.
Mellomvegger i sokkelen er av blåbetong, ingen anelse hvor mye radon de avgir osv, kan variere har jeg forstått, men har bestemt meg for å rive ned og bygge opp nye vegger av stålprofiler, eller kanskje til og med mure med lettbetong.
Men når jeg i det ene hjørnet i huset rev ned badstuen, viste det seg at nettopp i badstuen var ikke ytterveggene en gang pusset, ikke fare med det, men så så jeg noe jeg ikke hadde sett før, man ser ut til å ha lagt en rad blåbetong 7-8cm liggende øverst, og betongdekket ligger da på dette :-/ , kan sikkert hatt sin funksjon, man har kanskje ønsket å ha noe mellom der så ikke betongen når den tørker påvirker den første raden med betongblokker hva vet jeg, i alle fall se bilde og kom gjerne med tanker.
Har dere sett dette før?
Hva har dere gjort?
Hvorfor gjorde man på denne måten?
Det kommer til å forbli, jeg kommer til å pusse over det og male, resten av mellomveggene rives som sagt.
Takk på forhånd!
Jeg har et spørsmål angående blåbetong.
Har begynt å rive ut alt fra huset, et sokkelhus bygget 1970, med mexisteinfacade, betongdekke, oppforede tregulv nede i sokkelen som har mugnet og som jeg nå også har revet.
Mellomvegger i sokkelen er av blåbetong, ingen anelse hvor mye radon de avgir osv, kan variere har jeg forstått, men har bestemt meg for å rive ned og bygge opp nye vegger av stålprofiler, eller kanskje til og med mure med lettbetong.
Men når jeg i det ene hjørnet i huset rev ned badstuen, viste det seg at nettopp i badstuen var ikke ytterveggene en gang pusset, ikke fare med det, men så så jeg noe jeg ikke hadde sett før, man ser ut til å ha lagt en rad blåbetong 7-8cm liggende øverst, og betongdekket ligger da på dette :-/ , kan sikkert hatt sin funksjon, man har kanskje ønsket å ha noe mellom der så ikke betongen når den tørker påvirker den første raden med betongblokker hva vet jeg, i alle fall se bilde og kom gjerne med tanker.
Har dere sett dette før?
Hva har dere gjort?
Hvorfor gjorde man på denne måten?
Det kommer til å forbli, jeg kommer til å pusse over det og male, resten av mellomveggene rives som sagt.
Takk på forhånd!
Er du sikker på at betongdekket ligger på blåbetong og ikke på en støpt bjelke på betonghullsteinen og at man deretter har fylt igjen hulrommet med lettbetong? Det for å få en jevn overflate innover og dessuten redusere kuldebroen som blir av støpt betong hele veien?
Det er litt vanskelig å se på ditt bilde men hvis du ser i hullet ved ventilen, kan du se at det er blåbetong hele veien ut til ytterkanten av kjellermuren og ikke bare delvis?
Det er litt vanskelig å se på ditt bilde men hvis du ser i hullet ved ventilen, kan du se at det er blåbetong hele veien ut til ytterkanten av kjellermuren og ikke bare delvis?
Hei!
Takk for ditt svar!
Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, jeg trodde nettopp at det lå på en støpt betongbakke omtrent like tykk som hullteglblokkene, men her gir du meg et godt tips som jeg ikke har tenkt på, skal dra i morgen direkte og kikke?
Man blir litt nervøs av å arbeide i nærheten av disse blåbetong blokkene, men jeg tenker at det ikke er noen fare så lenge man ikke sager i dem.
Takk for ditt svar!
Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, jeg trodde nettopp at det lå på en støpt betongbakke omtrent like tykk som hullteglblokkene, men her gir du meg et godt tips som jeg ikke har tenkt på, skal dra i morgen direkte og kikke?
Man blir litt nervøs av å arbeide i nærheten av disse blåbetong blokkene, men jeg tenker at det ikke er noen fare så lenge man ikke sager i dem.
Det som har vært "farlig" med den blåsbetong som ble laget med alunskifer er radon og ikke fibre eller støv (mer enn den "vanlige" risikoen med mineralsk støv i lunger) og radondøtre som dannes ved radonets nedbrytning. Da blir det en del partikler som kan komme inn i lungene og forårsake alfastråling. Den er ganske ufarlig utenfor kroppen men ikke i kroppen. Bruk munnbind/åndedrettsmaske når du river, så er det ingen større fare. Det er bortsett fra ved håndtering av støvet fra betongen noe som dessuten gir en økt risiko for lungekreft ved lang eksponering, tiår, og særlig i kombinasjon med røyking:
Les mer her så får du et ganske godt bilde av hvordan du kan tenke: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Du kan også gjøre tester av den blåsbetong du har for å se om den er lav- eller høystrålende.
Les mer her så får du et ganske godt bilde av hvordan du kan tenke: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Du kan også gjøre tester av den blåsbetong du har for å se om den er lav- eller høystrålende.
Takk for dine veldig bra og utførlige svar!!T Testarn skrev:Det som har vært "farlig" med den blåbetong som ble laget med alunskifer er radon og ikke fibre eller støv (mer enn den "vanlige" risikoen med mineralsk støv i lungene) og radondøtre som dannes ved radonets henfall. Da blir det noen partikler som kan komme inn i lungene og gir opphav til alfastråling. Den er ganske ufarlig utenfor kroppen men ikke i kroppen.
Bruk munnbind/åndedrettsmaske når du river så er det ingen stor fare. Det er bortsett fra ved håndtering av støvet fra betongen noe som dessuten gir en økt risiko for lungekreft ved lang eksponering, tiår, og særlig i kombinasjon med røyking:
Les mer her så får du et ganske godt bilde av hvordan du kan tenke: [lenke]
Du kan også gjøre tester av den blåbetong du har for å se om den er lav- eller høystrålende.
Skillevegger i blåbetong som er typ 7cm tykke kan vel aldri være bærende? Altså fritt fram å rive.
Ifølge seksjonsplanen så er bare veggen i midten av huset bærende og den har også som vises på tegningen en støpt såle.
Nei, en 7 cm innervägg av lettbetong er ikke bærende. Så kan den ha en stabiliserende funksjon mot kjellermuren/yttervegg for å motstå jordtrykk på en lengre vegg, så det kommer an på hvor den sitter og så videre. Det er jo en risiko for at en lang vegg av betonghullstein trykkes inn av jordtrykket om det ikke finnes stabiliserende tverrgående vegger.
Da får man rive og bygge opp del for del. Men kan en vegg i stålprofiler erstatte en 7 cm blåbetongvegg …? Eller skal man da mure kanskje med leka eller lettbetong?T Testarn skrev:Nei, en 7 cm innervegg av blåbetong er ikke bærende. Så kan den ha en stabiliserende funksjon mot kjellermuren/yttervegg for å motstå jordtrykk på en lengre vegg så det kommer litt an på hvor den sitter og så videre.
Det finnes jo en risiko for at en lang vegg av betonghulstein blir trykket inn av jordtrykket om det ikke finnes stabiliserende tverrgående vegger.
To ting å tenke på:
- All blåbetong er ikke radioaktiv. Ta med en måler og finn ut fakta før du tar unødvendige tiltak
- Mengden stråling er direkte proporsjonal med mengden strålende betong. Har du bare denne raden så er det sannsynligvis uansett så lite at det ikke gjør noen forskjell å snakke om.
Blåbetong brukes også som isolasjon på innsiden av betongvegger.
Vi har lignende kjeller, men trebjelkelag.
Ytterveggene er bygget opp med betonghullstein samt et lag blåbetong øverst. Alle innervegger bortsett fra bæreveggen var blåbetong.
Ytterveggene i kjellerstuen samt ved trappen har et lag blåbetong på innsiden.
Vi har revet nesten alle innerveggene av blåbetong, har bare noen løpemeter igjen, har revet veggene suksessivt som vi har bygget om.
Vi har lignende kjeller, men trebjelkelag.
Ytterveggene er bygget opp med betonghullstein samt et lag blåbetong øverst. Alle innervegger bortsett fra bæreveggen var blåbetong.
Ytterveggene i kjellerstuen samt ved trappen har et lag blåbetong på innsiden.
Vi har revet nesten alle innerveggene av blåbetong, har bare noen løpemeter igjen, har revet veggene suksessivt som vi har bygget om.
Takk for ditt svar!Demmpa skrev:
Blåbetong brukes også som isolasjon på innsiden av betongvegger.
Vi har lignende kjeller, men trebjelkelag.
Ytterveggene er bygd med betonghullstein samt et lag blåbetong øverst. Alle innervegger bortsett fra hjerteveggen var blåbetong.
Ytterveggene i kjellerstua samt ved trappen har et lag blåbetong på innsiden.
Vi har revet nesten alle innervegger av blåbetong, har bare noen løpemeter igjen, har revet veggene suksessivt som vi har bygd om.
Takk for ditt svar!Demmpa skrev:
Blåbetong brukes også som isolasjon på innsiden av betongvegger.
Vi har lignende kjeller, men trebjelkelag. Ytterveggene er bygget med betonghullstein samt et lag blåbetong øverst. Alle innerveggene bortsett fra hjerteveggen var blåbetong. Ytterveggene i kjellerstua samt ved trappen har et lag blåbetong på innsiden.
Vi har revet nesten alle innerveggene av blåbetong, har bare noen løpemeter igjen, har revet veggene suksessivt som vi har bygget om.
Klikk her for å svare
