Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
På den ene siden høres det jo ut som om verdiene er "godkjent". Men trenden går jo mot at radon blir mer og mer "underkjent", dvs kravene både som grenseverdier og i folks bevissthet øker.
Det gjør at jeg ville resonnere slik at selv om jeg ikke er bekymret for egen del eller våger meg til å ikke være bekymret for barnas del. Så er det jo stor risiko for at den allmenne toleransen for radon minsker for hvert år. Dvs prisavslaget for radon kommer til å øke for hvert år på markedet, ettersom flere og flere vil velge bort radonhus.
Derfor tror jeg at den dagen det er tid for å selge huset, vil et hus i blåbetong ha hatt en svakere verdiskapning enn et hus som mangler dette problemet. Om deretter denne svakere verdiskapningen gir et rent tap eller bare en lavere fortjeneste, får fremtidig utvikling av prisene vise.
Det gjør at jeg ville resonnere slik at selv om jeg ikke er bekymret for egen del eller våger meg til å ikke være bekymret for barnas del. Så er det jo stor risiko for at den allmenne toleransen for radon minsker for hvert år. Dvs prisavslaget for radon kommer til å øke for hvert år på markedet, ettersom flere og flere vil velge bort radonhus.
Derfor tror jeg at den dagen det er tid for å selge huset, vil et hus i blåbetong ha hatt en svakere verdiskapning enn et hus som mangler dette problemet. Om deretter denne svakere verdiskapningen gir et rent tap eller bare en lavere fortjeneste, får fremtidig utvikling av prisene vise.
Hei hei,
det ser ut som lave verdier hvis det bare dreier seg om den opprinnelige naturlige ventilasjonen! Litt for bra.
Du kan jo "kreve" at selger dekker en sanering, dvs. installerer et mekanisk system.
-alt1 billig. Kun avtrekksluft. En vifte monteres på loftet sammen med rør (spiro). Avtrekksventiler monteres på kjøkkenet samt bad og wc. Man bør komplettere med luftventiler i alle andre rom (ventil i øvre vinduskarm) eller en ventil i vegg (bedre).
-alt2 det beste. Mekanisk til- og avtrekksluft med varmegjenvinning. Forskjellen er at du også har tilluft i ikke-våte rom. Et aggregat med varmepumpe (kan gi kjøling om sommeren) kan man få fra 30.000.
Med begge alternativene vil du merke en betydelig forbedring av inneklimaet.
Jeg tror også at du kan få et saneringsbidrag, hør med kommunen.
Jeg har bodd i et radonhus som hadde utrolige +10.000 becurel (gammel målemetode, tilsvarer 5.000 nå tror jeg). Det var blåbetong samt markradon.
En eier før satt inn til-/fraluft og verdien ble 380 med luftveksling 1/1!.
Jeg snuste litt og tettet gulv samt satt en suge i en mannluke til renseavløp (var som en j-a skorstein for markradon). Fikk ned gjennomsnittet til 60!!!! med luftveksling på normalnivå 0,5/h.
Jeg ville ikke vært bekymret hvis du fikk ned nivået. Selv nye hus i tre kan ha radonverdier (fra marken) men er de under 200 skriver man ingenting i prospektet mm.
At huset skulle bli mindre verdt er spekulasjon mener jeg. Verdiforandringen avhenger mer av området som sådan og vi har jo en sterk prisutvikling (bør vel en gang snu?). Finnes det mange hus å velge blant som ellers er like velger man et uten radon, men det er ikke mange hus....
Dette er et vanskelig område som man ikke er helt sikker på. Ja, folk har dødd/dør av radon. Likeså røyking, sprit, sex, veier, FEIL MAT mm mm.
Det er du som velger. Finnes det flere hus du velger mellom som er likverdige er det bedre å ta et annet mener jeg.
Lykke til!
det ser ut som lave verdier hvis det bare dreier seg om den opprinnelige naturlige ventilasjonen! Litt for bra.
Du kan jo "kreve" at selger dekker en sanering, dvs. installerer et mekanisk system.
-alt1 billig. Kun avtrekksluft. En vifte monteres på loftet sammen med rør (spiro). Avtrekksventiler monteres på kjøkkenet samt bad og wc. Man bør komplettere med luftventiler i alle andre rom (ventil i øvre vinduskarm) eller en ventil i vegg (bedre).
-alt2 det beste. Mekanisk til- og avtrekksluft med varmegjenvinning. Forskjellen er at du også har tilluft i ikke-våte rom. Et aggregat med varmepumpe (kan gi kjøling om sommeren) kan man få fra 30.000.
Med begge alternativene vil du merke en betydelig forbedring av inneklimaet.
Jeg tror også at du kan få et saneringsbidrag, hør med kommunen.
Jeg har bodd i et radonhus som hadde utrolige +10.000 becurel (gammel målemetode, tilsvarer 5.000 nå tror jeg). Det var blåbetong samt markradon.
En eier før satt inn til-/fraluft og verdien ble 380 med luftveksling 1/1!.
Jeg snuste litt og tettet gulv samt satt en suge i en mannluke til renseavløp (var som en j-a skorstein for markradon). Fikk ned gjennomsnittet til 60!!!! med luftveksling på normalnivå 0,5/h.
Jeg ville ikke vært bekymret hvis du fikk ned nivået. Selv nye hus i tre kan ha radonverdier (fra marken) men er de under 200 skriver man ingenting i prospektet mm.
At huset skulle bli mindre verdt er spekulasjon mener jeg. Verdiforandringen avhenger mer av området som sådan og vi har jo en sterk prisutvikling (bør vel en gang snu?). Finnes det mange hus å velge blant som ellers er like velger man et uten radon, men det er ikke mange hus....
Dette er et vanskelig område som man ikke er helt sikker på. Ja, folk har dødd/dør av radon. Likeså røyking, sprit, sex, veier, FEIL MAT mm mm.
Det er du som velger. Finnes det flere hus du velger mellom som er likverdige er det bedre å ta et annet mener jeg.
Lykke til!
Rart at du har lavere verdier i kjelleren enn i første etasje, det pleier å være motsatt. I kjelleren har man også stråling fra for eksempel markradon. Er kjelleren ikke bygget i blåbeong?
En ting man skal sjekke er hvor godt isolert huset er. Blåser det rett igjennom synker verdiene, noe som riktignok er bra fra et helseperspektiv, men om man vil tette, isolere og bytte vinduer for bedre varmeøkonomi, kan de nye verdiene gå opp til det tre- eller firedobbelte. For å unngå problemet må man installere et type FTX ventilasjonssystem. Ting som kan være lurt å tenke på før man kjøper huset og kanskje budsjetterer for dette.
Alt går å fikse så lenge man tenker seg litt om først...
MVH plexi
En ting man skal sjekke er hvor godt isolert huset er. Blåser det rett igjennom synker verdiene, noe som riktignok er bra fra et helseperspektiv, men om man vil tette, isolere og bytte vinduer for bedre varmeøkonomi, kan de nye verdiene gå opp til det tre- eller firedobbelte. For å unngå problemet må man installere et type FTX ventilasjonssystem. Ting som kan være lurt å tenke på før man kjøper huset og kanskje budsjetterer for dette.
Alt går å fikse så lenge man tenker seg litt om først...
MVH plexi
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Jeg tenkte også på at verdiene så litt merkelige ut. Du burde kanskje få gjort en "hurtigkontroll", slike målinger er ikke i det hele tatt like pålitelige som den typen av langtidsmåling som virker å være gjort. Men hvis det er slik at langtidsmålingen kanskje er gjort med måledosene plassert hjemme hos mamma eller i skrivebordsskuffen på jobben, så burde en korttidsmåling kunne avsløre det.
Cubix, hva jeg mente var at det sannsynligvis ikke kommer til å synke mer enn andre. At verdien er lavere sammenlignet med en identisk uten radon er klart.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Ja at det ER lavere verdi kan vi nok alle være enige om, og om den "rabatten" er konstant over årene så er det jo ikke noe problem. Kjøp billig selg billig. Men min gjetning er at ettersom regler og "folkeoppfatning" om radon skjerpes, kombinert med at problemet suksessivt bygges bort, så vil rabatten for radon bli større og større. Dvs verdiveksten vil være dårligere for et radonhus enn for hus uten dette problemet. Om det så handler om 1, 10 eller 50% dårligere over en 10-års periode kan man bare spekulere i.
Med at problemet bygges bort mener jeg, at dels bygges det nye hus hele tiden så andelen "rammede" hus minsker, dels utbedres mange hus hvert år. Og da først og fremst hus med markradon.
Med at problemet bygges bort mener jeg, at dels bygges det nye hus hele tiden så andelen "rammede" hus minsker, dels utbedres mange hus hvert år. Og da først og fremst hus med markradon.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Det jeg har hørt, er at ventilasjon fungerer best hvis det handler om markradon.
OM de måleverdiene du nevner er korrekte, så ville du jo egentlig ikke behøve å ventilere mer, (og det er det som høres litt rart ut).
OM de måleverdiene du nevner er korrekte, så ville du jo egentlig ikke behøve å ventilere mer, (og det er det som høres litt rart ut).
Hei Ingo!
En ting som jeg skrev er at ALLE hus får verdier om man måler! Dog blir de ofte lave.
Mange utleiehus har radonverdier som ligger på grensen.
Med en bra fungerende ventilasjon blir verdiene lavere. Satser du litt på gjenvinning får du i prinsippet ventilasjonen gratis og et bra innendørsklima.
For markradon er det vanlig å først trekke til seg radonet fra huset, f.eks. i en brønn, eller suge under platen.
For blåbetong ER det ventilasjon som gjelder, finnes ikke noe annet som fungerer.
Med mange interessenter høres det ut som prisen løper av gårde.
kanskje bedre å lete litt lenger fra stedet?
En ting som jeg skrev er at ALLE hus får verdier om man måler! Dog blir de ofte lave.
Mange utleiehus har radonverdier som ligger på grensen.
Med en bra fungerende ventilasjon blir verdiene lavere. Satser du litt på gjenvinning får du i prinsippet ventilasjonen gratis og et bra innendørsklima.
For markradon er det vanlig å først trekke til seg radonet fra huset, f.eks. i en brønn, eller suge under platen.
For blåbetong ER det ventilasjon som gjelder, finnes ikke noe annet som fungerer.
Med mange interessenter høres det ut som prisen løper av gårde.
kanskje bedre å lete litt lenger fra stedet?
Uavhengig av om radonet kommer fra bakken eller veggene, kan det ventileres bort da radon er en gass. Det som skjer med radon er at dets ustabile isotoper brytes ned i mindre atomer samtidig som ioniserende stråling frigjøres. Radonet selv kommer fra nedbrytningen av uran som finnes i alunskifer, en ingrediens i blåbetong. Når uranet brytes ned, frigjøres radon og stråling. Radioaktive isotoper finnes overalt. Det som er vanskelig med radon er at vi puster inn gassen som deretter brytes ned i våre lunger, og strålingen som deretter kan avsettes skjer da direkte i lungene, som kan føre til lungekreft. Strålingen direkte fra uranet som brytes ned er ikke mye verre enn de radioaktive isotoper av kalsium i en vegg med dobbeltgips.
mvh plexi
mvh plexi
Plexi,
bra presisering
bra presisering
Tja, det er nok en forhøyet risiko. Problemet er hvor ligger grenserna?
Om du kan få kåken billig samt gjøre foreslåtte tiltak ville ikke jeg vært bekymret.
Kjører du den beste og sikreste bilen?
Om du kjøper en bil for la oss si 200.000, sjekker du bremseavstand, kollisjonstester, brannsikkerhet?
Man er ofte ikke så nøye samt er gnien i mange sikkerhetsspørsmål......
Det er nok ingen annen enn deg selv som kan avgjøre hva som er riktig for DIN situasjon.
Her har du fått mange svar og meninger.
Om du kan få kåken billig samt gjøre foreslåtte tiltak ville ikke jeg vært bekymret.
Kjører du den beste og sikreste bilen?
Om du kjøper en bil for la oss si 200.000, sjekker du bremseavstand, kollisjonstester, brannsikkerhet?
Man er ofte ikke så nøye samt er gnien i mange sikkerhetsspørsmål......
Det er nok ingen annen enn deg selv som kan avgjøre hva som er riktig for DIN situasjon.
Her har du fått mange svar og meninger.
Skum sammenligning med bilen.....synes jeg.... Jeg ville ikke kjøpe en bil som jeg visste strålte fra seg dritt...
Selvfølgelig ser i alle fall jeg på hva en bil har for sikkerhet når jeg velger bil.... Jeg mener definitivt ikke at jeg er overdrevent sikkerhetsbevisst men passe er nok best....
Selvfølgelig ser i alle fall jeg på hva en bil har for sikkerhet når jeg velger bil.... Jeg mener definitivt ikke at jeg er overdrevent sikkerhetsbevisst men passe er nok best....
Klikk her for å svare
