Hei,

Sitter og tegner på et attefallsprosjekt der vinduspartiene blir litt brede noen ganger. Skulle trenge en type bjelke ovenfor. Leste på träguiden.se at man kan bruke såkalte kassebjelker: "Avstivninger over flere regelrom utføres enklest med kassebjelker av K-finer som spikres og limes til flenser av konstruksjonsvirke."

Finner nesten ingenting når jeg googler "kassebjelker".

Tre spørsmål. 1. Kan man kjøpe ferdige kassebjelker, eller må disse lages på stedet? 2. Hva innebærer "til flenser av konstruksjonsvirke"? 3. Jeg antar at en fordel med kassebjelken er at de kan fylles med isolasjon? Må det være type skum som sprøytes inn etter på gjennom et boret hull eller skal man proppe inn fiberisolasjon på forhånd?

1. Vet ikke
2. Det betyr at reglar av konstruksjonsvirke skal brukes i ytterkantene og kryssfinerplatene skal limes og spikres fast i disse reglene. se i denne tråden for eksempel på utseende: https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruera-ladbalkar.201055/
3. Japp, fyll dem med isolasjon, vanlige plater går utmerket å legge i før man "lukker" bjelken med kryssfiner.

• Liker
Bjornedorne
  • Laddar…
Takk for svar. Ja, jeg så den tråden tidligere, det ble skrevet en del svar der om at han/hun burde kjøpe lådbjelker i stedet for det krevdes en lim-jigg, så jeg lurte. Ok, antar at det er like bra å snekre egne rett og slett. Alt. kjøre med limtrebjelker.

B Bjornedorne skrev:
Hei,

Sitter og tegner på et attefallsprosjekt der vinduspartiene blir litt brede noen ganger. Skulle trenge en type bjelke over. Leste på träguiden.se at man kan bruke såkalte kassebjelker: "Opplagringer over flere regelrom utføres enklest med kassebjelker av K-plywood som spikres og limes til flenser av konstruksjonsvirke."

Finner nesten ingenting når jeg googler "kassebjelker".

Tre spørsmål. 1. Kan man kjøpe ferdige kassebjelker, eller må disse lages på stedet? 2. Hva innebærer "til flenser av konstruksjonsvirke"? 3. Jeg antar at en fordel med kassebjelke er at disse kan fylles med isolasjon? Må det være type skum som sprøytes inn etterpå gjennom et boret hull eller skal man presse inn fiberisolasjon før?
Kassebjelker bygger man enkelt selv. Det som trengs er en veldig masse skrutvinger.

Fyll den med vanlig glassull før du setter på den andre veggen.

• Liker
Bjornedorne
  • Laddar…
Kråklete løsning som er slitsom å dimensjonere. Bare bruk en vanlig LVL eller limtredrager over partiene.

Jeg har absolutt ingen erfaring, men det høres ikke urimelig ut at det ville være mye enklere med ferdige bjelker! Prisen spiller nok ingen større rolle for akkurat disse delene for meg, blir en relativt liten del av totalen uansett...

Når man kjører med LVL eller limtrebjelke, antar at man har en regel som står på høykant og som fortsatt gir rom for isolasjon, med typ lignende dimensjoner som konstruksjonsvirket? For de er vel stivere selv med samme tykkelse som virke? Eller blir det til å ha en massiv bjelke som tar opp hele veggens bredde? Blir dette i så fall ikke dårlig med hensyn til isolasjon? Som dere ser så er jeg litt nybegynner på dette.

Hvor stor bjelken blir vet man ikke før man har regnet det ut, men 40-60 mm er vanlig bredde. Den senkes inn i veggen under hammarbandet.

Ja stivheten er større enn konstruksjonsvirke i samme størrelse.

• Liker
Bjornedorne
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.