8.992 lest ·
34 svar
9k lest
34 svar
Bjelkelagsregel utenfor pilarne
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Mellomvegg går bra med leca eller tre
Hmmm, det kunne vært noe. Men da kommer jeg til å blande fundamenter og leca, det estetiske bryr jeg meg ikke om egentlig for jeg bygger nok terrasse rundt hele huset snart. Finnes det noe negativt med det?holmberg87 skrev:Det synes jeg høres bra ut, men du må kanskje pumpe opp hele siden samtidig på huset. Så sørg for å ha noen jekker tilgjengelig for sikkerhets skyld.
Borehammer fungerer bra å hakke bort den gamle fundamentet med hvis ikke slegge fikser det.
Et alternativ ville være å støpe en sokkel for deretter å mure opp med for eksempel leca. Da trenger du ikke støpe så høyt
Vanskelig å støpe en sokkel?
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
En sokkel er jo det enkleste, lag en ramme ca 40x40 og fyll opp rundt den. Forankre godt og fyll den med betong og sørg for at rammen er i lodd.
At det er blandet er nok ikke noe problem overhodet, hovedsaken er at kontakten med fjellet er stabil og forankret
At det er blandet er nok ikke noe problem overhodet, hovedsaken er at kontakten med fjellet er stabil og forankret
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Selv om fundamentstøping er relativt lett, kan du jo gjøre det enda enklere.
Kjøp noen ordentlige beslag eller hullbånd som lar deg forankre bærende bjelke i fundamentet og hindrer at den sklir mer i den retningen den er på vei, gjør nøyaktige markeringer og dokumenter med bilder hvordan de ligger i år.
Deretter "inspiserer" du neste år og sørger for at de ikke har beveget seg mer!
Kjøp noen ordentlige beslag eller hullbånd som lar deg forankre bærende bjelke i fundamentet og hindrer at den sklir mer i den retningen den er på vei, gjør nøyaktige markeringer og dokumenter med bilder hvordan de ligger i år.
Deretter "inspiserer" du neste år og sørger for at de ikke har beveget seg mer!
Takk for svaret og forslaget!Patrik Lidstedt skrev:Selv om søylestøping er relativt lett, så kan du jo gjøre det enda lettere.
Kjøp noen ordentlige beslag eller sklisikring som tillater at du forankrer bærende bjelke i søylen og hindrer at den sklir mer i den retningen den er på vei, gjør nøyaktige markeringer og dokumenter med bilder hvordan de ligger i år.
Så "besiktiger" du neste år og ser til at de ikke har beveget seg mer!
Mener du at jeg for eksempel skal feste en bjelke i den eventuelt glidende søylen med f.eks. vognbolt (?) og så feste samme bjelke på tilsvarende måte i den antatt stabile søyleserien i midten og på den måten låse fast søylen?
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Alt som hindrer at bjelkelina faller av helt og holdent føles som en løsning.minisp4m skrev:
Personlig hadde jeg brukt en form for kraftig byggvinkel og grov/egnet innfesting og bare festet plinten i bjelken over, slik man pleier å gjøre, men dessverre ikke her altså!
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Det er ingen videre løsning snarere en midlertidig åtgjerde for å forhindre at bærbjelken faller av plinten.
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Selvfølgelig, men vil man slippe en hel masse jobb så er den jo smidigere!
Stugan har jo stått i en veldig masse år så antakelig står den igjen også uten tiltak!
Stugan har jo stått i en veldig masse år så antakelig står den igjen også uten tiltak!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Alternativ tiltak (forslag fra en amatør):
Om det går å løfte hytta f.eks. en desimeter.
Skaff I-bjelker tilsvarende hyttas bredde.
Løft den med jekker, en seksjon av gangen, og legg bjelken over pilar-raden, og sett ned hytta igjen.
Eventuelt forankres bjelken i pilarene også for sikkerhets skyld.
Men jeg kan tenke meg at man har satt syllene langt ut på kanten av utseendemessige grunner.
Altså for at de "stygge" pilarene ikke skulle stikke utenfor fasaden.
Om det går å løfte hytta f.eks. en desimeter.
Skaff I-bjelker tilsvarende hyttas bredde.
Løft den med jekker, en seksjon av gangen, og legg bjelken over pilar-raden, og sett ned hytta igjen.
Eventuelt forankres bjelken i pilarene også for sikkerhets skyld.
Men jeg kan tenke meg at man har satt syllene langt ut på kanten av utseendemessige grunner.
Altså for at de "stygge" pilarene ikke skulle stikke utenfor fasaden.
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Kan holde med om at den sannsynligvis kommer til å stå som den allerede er.
Men spørsmålet var jo hvordan man utbedrer det, og der finnes ingen snarveier annet enn nye pillarer som er riktig forankret. Om man nå ikke bygde slik fra starten, noe som høres utrolig ut.
Men å pumpe opp en liten hytte er ingen problem. Min nabo har hevet sitt hus 1 meter da terrenget skrånet mot huset. Enkle jekker og murt grunn etter hvert.
I dette tilfellet holder det å løfte så lite at pillaren frigjøres eller rett og slett lage en ny ved siden av den gamle og ikke løfte i det hele tatt.
Men spørsmålet var jo hvordan man utbedrer det, og der finnes ingen snarveier annet enn nye pillarer som er riktig forankret. Om man nå ikke bygde slik fra starten, noe som høres utrolig ut.
Men å pumpe opp en liten hytte er ingen problem. Min nabo har hevet sitt hus 1 meter da terrenget skrånet mot huset. Enkle jekker og murt grunn etter hvert.
I dette tilfellet holder det å løfte så lite at pillaren frigjøres eller rett og slett lage en ny ved siden av den gamle og ikke løfte i det hele tatt.
Sist redigert:
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Ja det er klart den eneste riktige løsningen, å feste opp eksisterende er mer å feie problemene under teppet.
Men det hørtes litt som at huset eventuelt skulle skiftes ut og så kan man jo ta sjansen og gå den "enkle" veien så lenge det går!..om man tør!
Men det hørtes litt som at huset eventuelt skulle skiftes ut og så kan man jo ta sjansen og gå den "enkle" veien så lenge det går!..om man tør!
Takk for alle svar!
Nå hørte jeg av en bekjent som kjenner dem vi kjøpte av at han hadde et svakt minne av at han og forrige eieren, bare en eier før oss, hadde gått rundt og syntes at pilargrunnlaget var dårlig gjort fra starten, dvs. at det har sett OMTRRENT sånn ut siden 1980 da huset ble satt opp. Mistenker dog at visse bevegelser har skjedd, for jeg antar at der bjelken har sklidd utenfor pilaren ikke skjedde med en gang.
Jo, drømmen er som sagt å bygge et helt nytt hus, men det føles veldig luksuriøst for øyeblikket. Har andre ting å bruke penger på =) som er prioriterte.
For øyeblikket er jeg mest inne på å la de eksisterende pilarene bli stående en stund, støtte opp huset om noen uker på velvalgte steder med litt lastepaller og hageplater. Så i løpet av våren gjøre som holmberg87 foreslo tidligere, dvs. støpe en kant på litt ulike steder og så bruke lecablokker. Den løsningen føltes solid og enkel =)
KnockOnWood:s løsning er også tiltalende hvis det nå stemmer at pilarene faktisk HOLDER men er litt feilplasserte.
Nå hørte jeg av en bekjent som kjenner dem vi kjøpte av at han hadde et svakt minne av at han og forrige eieren, bare en eier før oss, hadde gått rundt og syntes at pilargrunnlaget var dårlig gjort fra starten, dvs. at det har sett OMTRRENT sånn ut siden 1980 da huset ble satt opp. Mistenker dog at visse bevegelser har skjedd, for jeg antar at der bjelken har sklidd utenfor pilaren ikke skjedde med en gang.
Jo, drømmen er som sagt å bygge et helt nytt hus, men det føles veldig luksuriøst for øyeblikket. Har andre ting å bruke penger på =) som er prioriterte.
For øyeblikket er jeg mest inne på å la de eksisterende pilarene bli stående en stund, støtte opp huset om noen uker på velvalgte steder med litt lastepaller og hageplater. Så i løpet av våren gjøre som holmberg87 foreslo tidligere, dvs. støpe en kant på litt ulike steder og så bruke lecablokker. Den løsningen føltes solid og enkel =)
KnockOnWood:s løsning er også tiltalende hvis det nå stemmer at pilarene faktisk HOLDER men er litt feilplasserte.
Takk! Sjekket raskt på Byggmax men fant ingen I-bjelker, hvor kan jeg kjøpe det?KnockOnWood skrev:Alternativ tiltak (forslag fra en amatør):
Om det går an å løfte hytta f.eks. en desimeter.
Få tak i I-bjelker tilsvarende hyttas bredde.
Løft den med jekker, en seksjon av gangen, og legg bjelken over plintraden, og sett hytta ned igjen.
Eventuelt forankres bjelken i plintene også for sikkerhets skyld.
Men jeg kan tenke meg at man har satt syllene langt ut på kanten av utseendemessige årsaker.
Altså for at de "stygge" plintene ikke skulle stikke utenfor fasaden.
Det høres også ut som en litt dyrere løsning, vil kanskje trenge 8-9 stk 5-meters bjelker da? Koster ikke de noen tusen hver?
Sist redigert: