Kjøpte et fritidshus i Stockholms skjærgård for en stund siden. Oppdaget nå at en av bjelkelagsreglene på en av husets langsider, altså den ytterste regelen huset hviler på, der husets gulvbjelker er festet, ligger veldig nært plintens kant på nærmest alle plinter på den plintraden. På en plint har regelen glidd ned utenfor plinten. Hvordan skal jeg utbedre dette på enklest måte? Se bilder.
Det er tre plintrader under huset. Den i midten er lavere med en bjelkelinje. På de andre to plintradene, altså midten og husets andre langside, ligger rammeverket OK plassert på plintene.
Er de andre søylene som huset hviler på, på riktig sted? Eller har hele huset beveget seg? Eller er det bakken som har presset søylene vekk?
Har du en skisse over hvordan huset ser ut og hvor søylene står?
Dessverre ingen skisse.
Tror at de andre søylene står riktig. Søylene kan jo ha beveget seg, men rart om alle har beveget seg omtrent likt? Det er jo likevel typ 8 søyler tror jeg. Nå sjekket jeg på et bilde fra den andre langsiden, og bjelken ligger ganske langt ut på den søylen også, hvilket betyr at søylene antageligvis har blitt støpt for nær hverandre? Se bilde på den andre langsiden:
Merkelig om man har bygd huset så langt ut på plintene. Men det ser utvilsomt sånn ut..
Jeg synes dog det ser ut som at tjærepappen har glidd av på en plint. Med mindre plintene har glidd innover huset på begge sider.
Hvis du vil være sikker på at huset ikke beveger seg eller glir av plintene, ville jeg støpt nye, men det er nok ikke helt lett.
Har du merket om det har blitt noen forandring siden du kjøpte det?
Merkelig om man har bygd huset så langt ut på plintene. Men det ser unektelig slik ut..
Synes dog det ser ut som om tjærepappen har glidd av på en plint. Med mindre plintene har glidd inn mot huset på begge sider.
Vil du være sikker på at huset ikke beveger seg eller sklir av plintene, skulle jeg støpt nye, men det er nok ikke helt lett.
Har du merket om det har blitt noen forandring siden du kjøpte det?
Ja, unektelig! Jeg har bare eid huset i noen måneder, og da har jeg ikke merket noe =). Plintene kan jo ha glidd inn på begge sider, selvfølgelig. Men pappen ligger jo fortsatt ganske bra på mange av plintene, visst en ser den litt mistenkelig glidende ut, men som sagt, på mange ligger den fortsatt bra.
Har aldri støpt plinter selv og for øyeblikket er jeg ikke så gira på å bruke en masse penger på å støpe nye plinter. Drømmen er egentlig å rive dette huset, ganske slapp vestkysthytte fra 1980, og bygge et nytt solid hus som også er litt større, men har ikke penger til det for øyeblikket + det føles jo litt luksuriøst å rive et fungerende (nåja..) hus. Men kanskje får råd til det om noen år og da føles det unødvendig å legge mye penger på å leie et firma som gjør det ordentlig OM jeg kan redde det selv selv om det ikke blir like bra. Det hele blir litt dyrere ettersom dette huset ligger på en bilfri øy.
Mine tanker:
1. Leste i en annen tråd at man kunne støpe en sarg og stille murblokker på og så finjustere siste biten med byggplywood eller lignende, kanskje kan være noe?
2. Huset står med fjell i dagen på hver langside, som sagt. Kunne man ta en solid bjelke, feste denne i fjellet i en stolpesko og så feste bjelken i eksisterende plint med bolter? Kanskje ikke tilstrekkelig med bærekraft i boltene? Der bjelken har sklidd av plinten er det dessuten en veranda med plinter utenfor huset, der kunne man i så fall feste en bjelke i en av verandaplinterne og så i eksisterende plint.
Andre ideer? Helst enkelt å gjøre selv... Har aldri støpt plinter eller støttemur (dog hevet gulvet i en kjeller med EPS-betong og avrettingsmasse med OK resultat) men er ganske hendig og rimelig lettlært.
Edit:
3. Kom på en til fundering. Man kunne feste en bjelke på utsiden av plintene som løper langs med huset. Men blir det en ujevn belastning for plinten om, det er jo omtrent slik det er i dag, ytterkanten på huset hviler et lite stykke utenfor plinten eller som i dag veldig langt ut på plinten?
4. Alternativt, da, støpe nye plinter selv - hvor vanskelig er dette? Vurderer at det er fjell kanskje 30 cm under jordlaget.
Det er veldig lett å støpe pilar. Det som er litt mer plundrete er vel å grave fram berget og bolte fast om det er trangt. Men om du har så nær til berget tror jeg du fikser det ganske lett!
Dine pilarer glir kanskje på berget nå?
Pumpe opp huset og grave for nye pilarer som du bolter fast i berget. Så støper du.
Det fikser du på en helg om det ikke er altfor trangt og tunggravd.
Det er veldig lett å støpe fundamenter. Det som er litt mer trøblete er vel å grave frem fjellet og bolte fast om det er trangt. Men hvis du har så nær til fjellet tror jeg du fikser det ganske lett!
Dine fundamenter kanskje glir på fjellet for øyeblikket?
Pump opp huset og grav for nye fundamenter som du bolter fast i fjellet. Så støper du.
Det fikser du på en helg hvis det ikke er altfor trangt og tunggravd
Takk for svaret! Det høres jo lovende ut!
"Bolte fast" = lage hull i fjellet for armeringsjern?
"Pump opp huset" = Støtte opp huset på type hageplater, bjelker, stokker, mens jeg støper fundamentene?
Høyden er vel minst en meter skulle jeg tro. Jeg kan gå bøyd (dog ganske mye bøyd enkelte steder) under større delen av huset.
Hvordan gjør jeg for å helle i betongen når støperøret nesten kommer til å ligge rett under huset, for jeg kan jo ikke støtte opp huset så mye høyere enn eksisterende fundamenter (med mindre jeg ikke støtter opp HELE huset høyere, men det virker jo slitsomt men jeg må kanskje løfte hele huset inkl. terrassen som går rundt nesten hele huset for å kunne komme til?)?
Det gjør det nok. Du kan alltid sleive i betongen i stedet for å helle. Tar lengre tid men blir like bra
Fint! Så da paller/pumper jeg opp huset, si i det ene hjørnet, fjerner den gamle pilaren. Dybler og støper en ny pilar som da havner ca 1 dm under riktig nivå for at jeg skal kunne helle i betong. Legger mellomlegg på pilaren når den har herdet ferdig. Fjerner pallingen/donkraften. Paller/pumper så opp huset nær neste pilar som skal byttes og gjør det samme. ?
Tips til bra mellomlegg?
Hvordan fjerner jeg den gamle pilaren på en god måte? Slegge?
Det synes jeg høres bra ut, men du må kanskje pumpe opp hele siden samtidig på huset. Så sørg for å ha noen jekker for hånden i tilfelle.
Borehammer fungerer bra til å fjerne den gamle plinten med hvis ikke slegge fikser det.
Et alternativ ville være å støpe en klakk for deretter å mure opp med f.eks. leca. Da trenger du ikke støpe så høyt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.