Skal prøve å forklare, i hvert bjelkelagsfag cc600 settes en planke eller for eksempel 45x45 regel fra underkant på en bjelke til overkant på neste, og en lik tilsvarende den andre veien slik at det blir et kryss. Disse kryssene settes i en rett linje fra vegg til vegg, er bjelkelagslengden 3-4m setter du en rad, ved lengre spennvidde 2 rader. Hold nøye kontroll på cc avstanden.

• Liker
krabbsaltaren
  • Laddar…
DSC00684_edited_17_1.JPG

• Liker
krabbsaltaren
  • Laddar…
Så kan man diskutere om det virkelig er nødvendig.
Jeg mener at det går like bra å bruke samme dimensjon som bjelkelaget og kortle mellom.
Først spikret jeg mine 3 x 5" gjennom bjelken.
Så skrudde jeg med 5x120 skruer biltema skruv (en mot overkant og en mot underkant), og det merkes faktisk en forskjell, noe jeg ikke trodde først men det ble stivere med skruer.

Min anbefaling er å kortle i og skru.
Kryssavstivning er fint håndverk, men tar unødvendig mye tid, blir ingen forskjell til slutt.

• Liker
krabbsaltaren
  • Laddar…
S
hva som taler for å bruke 45*45 er at man alltid har gjort så for å få brukt hele "stocken"(som treverket er saget av)
og du punktene der du vil ha dem.
nå for tiden vil vi jo bruke treverket vi har kjøpt og ikke kaste.

Jeg tror at jeg nesten forstår hva du mener SBH, men du får gjerne tydeliggjøre ditt innlegg.

S
en gang i tiden saget man tømmer til akkurat det huset man holdt på med, noe som gjorde at man ville bruke opp hele tømmeret.
nå kjøper man i de dimensjoner man vil ha og vil helst bruke opp alt spillviket.

• Liker
krabbsaltaren
  • Laddar…
Ok, gjøre av med = "gjøre slutt på".

S
ja. pleier ikke bruke det?

Takk for svarene. Det er nå helt klart for meg!:thumbup:

Forresten tror jeg ikke at jeg kan bruke verken krysskolv eller kortling siden mitt bjelkelag består av tømmer med litt avrundede kanter.
Er det noen som har en annen mening om det?

Google er bra ...
Krysskolvning.JPG

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.