Planlegger å bygge et lysthus der gulvbjelkene kun er 45x70. Det er ment å stå på bakken med typ betongblokker eller sementplater under. Jeg vil heve lysthuset slik at gulvet er på samme nivå som terrassegulvet mitt, som betyr at jeg tenker å plassere det på pilarer. En pilar ved hvert hjørne, og gulvet skal være ca 400 mm over bakken. På pilarene legger jeg et bjelkelag av grovere dimensjon, men spørsmålet mitt er: hvor grove gulvbjelker skal jeg bruke uten å risikere at det svikter på midten i lysthuset? Lysthuset er 8-kantet med et ytre mål på ca 3300 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det mangler litt opplysninger for at du skal kunne få et godt svar. Jeg tolker løsningen din som at 45x70 reglar skal hvile på grovere reglar, som i sin tur ligger på blokker av noe slag. Hva er den største lengden på respektive regel og på hvilken avstand fra hverandre skal de ligge? Aller best er en liten enkel skisse.
Jeg syntes jeg var ganske tydelig i min beskrivelse...J justusandersson skrev:Det mangler litt opplysninger for at du skal kunne få et godt svar. Jeg tolker løsningen din som at 45x70 bjelker skal hvile på grovere bjelker, som igjen ligger på blokk av noe slag. Hva er den største lengden på hver regel og på hvilken avstand fra hverandre skal de ligge? Det aller beste er en liten enkel skisse.
Du har tolket meg rett. De grovere bjelkene tenker jeg å plassere på nedgravde pilarer. Største lengden er ca 3300 mm og største avstand ca 1300 mm. Jeg legger ved tegning på gulvbjelkene som inngår i byggesettet. De grovere bjelkene skal ligge på tvers av de smalere bjelkene.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De grove bjelkene som skal ligge tvers 45x70 lektene som inngår i byggesettet, bør ikke ligge mer enn 1,1 meter fra hverandre. I så fall må disse bjelkene ha dimensjonen 45x220 og holdf klasse C 24. Dette er minimum. Jeg ville legge dem tettere, for en stivere følelse.
Som du ser på skissen så er det ca 1300 mm for hver veggseksjon. Jeg tenker meg en søyle i hvert hjørne og en kraftig bjelke til søylen rett overfor. Da blir det den avstanden mellom bjelkene for veggseksjonene i midten.J justusandersson skrev:
Har du noen annen idé på hvordan jeg skal gjøre det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
1300 mm blir for stort mål for dine 45x70 bjelker i gulvet. Om du for enhver pris vil ha søyler kun i hjørnene må du legge en bjelke (45x220) også i midten som du på en eller annen måte henger opp i tilstøtende bjelker med hjelp av kortlingar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det var en løsning i stil med det rødmarkerte som jeg mente med mitt forrige innlegg. Selv om lasten på bjelkene reduseres noe med flere bjelker, er 45x170 utilstrekkelig. 45x195 er på grensen. For en akseptabel svikt kreves 45x220.
Klikk her for å svare

