Planlegger å bygge et lysthus der gulvbjelkene kun er 45x70. Det er ment å stå på bakken med typ betongblokker eller sementplater under. Jeg vil heve lysthuset slik at gulvet er på samme nivå som terrassegulvet mitt, som betyr at jeg tenker å plassere det på pilarer. En pilar ved hvert hjørne, og gulvet skal være ca 400 mm over bakken. På pilarene legger jeg et bjelkelag av grovere dimensjon, men spørsmålet mitt er: hvor grove gulvbjelker skal jeg bruke uten å risikere at det svikter på midten i lysthuset? Lysthuset er 8-kantet med et ytre mål på ca 3300 mm.

Det mangler litt opplysninger for at du skal kunne få et godt svar. Jeg tolker løsningen din som at 45x70 reglar skal hvile på grovere reglar, som i sin tur ligger på blokker av noe slag. Hva er den største lengden på respektive regel og på hvilken avstand fra hverandre skal de ligge? Aller best er en liten enkel skisse.

J justusandersson skrev:
Det mangler litt opplysninger for at du skal kunne få et godt svar. Jeg tolker løsningen din som at 45x70 bjelker skal hvile på grovere bjelker, som igjen ligger på blokk av noe slag. Hva er den største lengden på hver regel og på hvilken avstand fra hverandre skal de ligge? Det aller beste er en liten enkel skisse.
Jeg syntes jeg var ganske tydelig i min beskrivelse...
Du har tolket meg rett. De grovere bjelkene tenker jeg å plassere på nedgravde pilarer. Største lengden er ca 3300 mm og største avstand ca 1300 mm. Jeg legger ved tegning på gulvbjelkene som inngår i byggesettet. De grovere bjelkene skal ligge på tvers av de smalere bjelkene.
Plantegning av gulvregler, viser dimensjoner: lengde 3324 mm, bredde 1377 mm, og flere innvendige avstander, inkludert 1592 mm og 600 mm.

Med en spennvidde på 3,3m og cc120 i midten blir det nok 45x220 eller 70x195. Kan du få til søyler på midten kan du gå ned til 45x120.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
De grove bjelkene som skal ligge tvers 45x70 lektene som inngår i byggesettet, bør ikke ligge mer enn 1,1 meter fra hverandre. I så fall må disse bjelkene ha dimensjonen 45x220 og holdf klasse C 24. Dette er minimum. Jeg ville legge dem tettere, for en stivere følelse.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Med en spenning på 3,3m og cc120 i midten får det nok bli 45x220 eller 70x195. Kan du få til plater på midten kan du gå ned til 45x120.
Jeg vil unngå flere plater enn én i hvert hjørne på 8-kantingen....

J justusandersson skrev:
De grove bjelkene som skal ligge tvers 45x70 stendere som inngår i byggesettet, bør ikke ligge med større avstand enn 1,1 meter. I så fall trenger disse bjelkene å ha dimensjonen 45x220 og holde klasse C 24. Dette er minimum. Jeg ville lagt dem tettere, for en fastere følelse.
Som du ser på skissen så er det ca 1300 mm for hver veggseksjon. Jeg tenker meg en søyle i hvert hjørne og en kraftig bjelke til søylen rett overfor. Da blir det den avstanden mellom bjelkene for veggseksjonene i midten.
Har du noen annen idé på hvordan jeg skal gjøre det?

1300 mm blir for stort mål for dine 45x70 bjelker i gulvet. Om du for enhver pris vil ha søyler kun i hjørnene må du legge en bjelke (45x220) også i midten som du på en eller annen måte henger opp i tilstøtende bjelker med hjelp av kortlingar.

Tenker å løse det på denne måten. Har snakket i dag med en lærer på byggeprogrammet som mener at det holder med lekter på 45x170. Det røde er mine grove lekter. Synspunkter på det?
Planløsning av byggestruktur med røde 45x170 bjelker markert, viser dimensjoner og vinkler for prosjekt. Søk etter synspunkter på designet.

Det var en løsning i stil med det rødmarkerte som jeg mente med mitt forrige innlegg. Selv om lasten på bjelkene reduseres noe med flere bjelker, er 45x170 utilstrekkelig. 45x195 er på grensen. For en akseptabel svikt kreves 45x220.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.