Hei!
Nyinnflyttet og uvitende om hus, så vi tenkte at vi kanskje kunne stille et spørsmål i dette kunnskapsrike forumet!

Huset er et såkalt modohus, byggeår 72. Modulhus som ble levert med uinnredet loft om jeg forstår det riktig.
Saken er at vi tenkte å rive veggen mellom kjøkken/stuerom i første etasje, men blir ikke helt klok på hvordan bjelkelaget går i andre etasje (for å unngå å rive en bærende vegg).
Det opplagte ville være at veggen som går gjennom huset skulle være den bærende, men når vi ser hvordan bjelkene går i taket blir jeg tvilende...

Trepanel i tak med synlige skjøter og spikrede planker, viser konstruksjonsdetaljer i et boligprosjekt. Trekonstruksjon med horisontale planker og en markert skjøt i midten, sett fra et mulig tak- eller gulvperspektiv. Utsikt av et loft med synlig isolasjon mellom trebjelker og plater på gulvet. Rom med uferdig vegg, synlige trestendere og plastfolie. Det er et vindu med utsikt til det snødekte uteområdet. Loft i et modohus med synlige trebjelker og plater, muligens en større bjelke. Rør eller kabler henger ned fra taket. Tegning av modohus fra 1972 med plantegninger, inkludert markert område for kjøkken og spiserom. Snitt, kjellerplan og hovedplan vises tydelig.

Løfter vi på en plate på sideloftet ser man at bjelkelaget (muligens for skralt for å være bjelkelaget?) går på tvers av det vi trodde, altså langs med langside/ mønet og ikke på tvers.

Det samme ser man på hvordan rupanelet er spikret i første etasje tak i stuerommet. C/c 40, også c/c 40 mellom stenderne i veggen vi tenkte å rive.
Det er også en større (bjelke?) som går i "riktig" retning, se bilde

Så spørsmålet er: Kan vi rive denne veggen eller bør vi gjøre en annen løsning med bjelke?

Veldig takknemlig for svar!

/N

Sist redigert:
Man må være litt forsiktig når man har med elementbygde hus å gjøre. Uten tilgang til de opprinnelige monterings-tegningene er det vanskelig å forstå hvordan huset er bygget opp. Jeg tror ikke at veggen dere vil rive har noen bærende funksjon, men jeg kan ikke si det sikkert.

• Liker
Nicklick og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.