Hei!
Nyinnflyttet og uvitende om hus, så vi tenkte at vi kanskje kunne stille et spørsmål i dette kunnskapsrike forumet!
Huset er et såkalt modohus, byggeår 72. Modulhus som ble levert med uinnredet loft om jeg forstår det riktig.
Saken er at vi tenkte å rive veggen mellom kjøkken/stuerom i første etasje, men blir ikke helt klok på hvordan bjelkelaget går i andre etasje (for å unngå å rive en bærende vegg).
Det opplagte ville være at veggen som går gjennom huset skulle være den bærende, men når vi ser hvordan bjelkene går i taket blir jeg tvilende...
Løfter vi på en plate på sideloftet ser man at bjelkelaget (muligens for skralt for å være bjelkelaget?) går på tvers av det vi trodde, altså langs med langside/ mønet og ikke på tvers.
Det samme ser man på hvordan rupanelet er spikret i første etasje tak i stuerommet. C/c 40, også c/c 40 mellom stenderne i veggen vi tenkte å rive.
Det er også en større (bjelke?) som går i "riktig" retning, se bilde
Så spørsmålet er: Kan vi rive denne veggen eller bør vi gjøre en annen løsning med bjelke?
Man må være litt forsiktig når man har med elementbygde hus å gjøre. Uten tilgang til de opprinnelige monterings-tegningene er det vanskelig å forstå hvordan huset er bygget opp. Jeg tror ikke at veggen dere vil rive har noen bærende funksjon, men jeg kan ikke si det sikkert.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.