Hei,
vi har bokstavelig talt revet ut hele kjelleren, veggene er nå pusset, gulvene er støpt. Huset er et 70-tallshus men faktisk (!) er det 50 mm frigolit støpt inn i betongen i bunnplaten. Det er jo for lite, men det burde likevel være en fordel.
Vi rev også ut hele innertaket som først besto av panel og innenfor det en slags takgips. Nå er rupanelet i bjelkelaget avdekket og det ser stort sett veldig bra ut. Min fundering er, burde jeg måtte bytte all rupanel også? og i så fall også isolasjonen, eller burde det være "friskt" nå.
Buggaren
vi har bokstavelig talt revet ut hele kjelleren, veggene er nå pusset, gulvene er støpt. Huset er et 70-tallshus men faktisk (!) er det 50 mm frigolit støpt inn i betongen i bunnplaten. Det er jo for lite, men det burde likevel være en fordel.
Vi rev også ut hele innertaket som først besto av panel og innenfor det en slags takgips. Nå er rupanelet i bjelkelaget avdekket og det ser stort sett veldig bra ut. Min fundering er, burde jeg måtte bytte all rupanel også? og i så fall også isolasjonen, eller burde det være "friskt" nå.
Buggaren
Ser råsponten undertaket ok ut finnes det jo ingen grunn til å bytte den. Ser den ikke ok ut har du derimot mye større problemer siden da også gulvbjelkene sannsynligvis er gåen.
Det eneste som kan gjøre råsponten din ufrisk er vann. Har du noen mistanke om at det har kommet inn vann og i så fall hvorfra?
Det eneste som kan gjøre råsponten din ufrisk er vann. Har du noen mistanke om at det har kommet inn vann og i så fall hvorfra?
takk for svar, ja, råsponten ser generelt veldig "frisk" ut. Men kan det muligens være slik at råsponten er fuktig? vann har ikke kommet inn i "flytende" form, det er jeg ganske sikker på. Men tenker at råsponten kan ha sugd fukt ut av luften? Tenker at det i så fall burde være mulig å tørke ut den? govbjälkarna føles jo som sagt som et stort prosjekt....kanskje bedre å bygge nytt?
Om råsponten ser frisk ut og ikke blir smuler når du stikker kniven i den så er det ikke noe galt med den. Har det rent vann pleier det jo å bli striper igjen etter dette, selv etter at det har tørket helt.
Hadde det vært ekstremt fuktig i kjelleren og råsponten våt som en konsekvens av det ville du nesten sikkert sett konsekvensen av dette - mugg.
Føler du deg usikker på konstruksjonen er det kanskje best å enten be noen sakkyndige besiktige huset og gi forslag til tiltak (bruk ikke byggefirmaet) eller så kan du kanskje måle fuktigheten selv i treverket. Nå trekker du nesten konklusjonen at du skal rive huset bare fordi litt råspont kanskje er fuktig. Det virker litt forhastet.
Det er jo umulig å stille diagnose på avstand på denne måten, men det mest sannsynlige er jo at råsponten er i helt vanlig stand. Har du ikke mugg på treverket, ingen spor etter vann, ingen rar lukt (bortsett fra at det lukter "kjeller") så er det antakelig en god idé å sove godt om natten og ikke fundere mer på undertaket.
Hadde det vært ekstremt fuktig i kjelleren og råsponten våt som en konsekvens av det ville du nesten sikkert sett konsekvensen av dette - mugg.
Føler du deg usikker på konstruksjonen er det kanskje best å enten be noen sakkyndige besiktige huset og gi forslag til tiltak (bruk ikke byggefirmaet) eller så kan du kanskje måle fuktigheten selv i treverket. Nå trekker du nesten konklusjonen at du skal rive huset bare fordi litt råspont kanskje er fuktig. Det virker litt forhastet.
Det er jo umulig å stille diagnose på avstand på denne måten, men det mest sannsynlige er jo at råsponten er i helt vanlig stand. Har du ikke mugg på treverket, ingen spor etter vann, ingen rar lukt (bortsett fra at det lukter "kjeller") så er det antakelig en god idé å sove godt om natten og ikke fundere mer på undertaket.
Stort takk for svar. Jeg kommer til å ta dit Anticimex siden jeg har en såkalt kjøperansvarsforsikring hos dem. Så da vil jo fukten bli målt. Jeg har ett eneste sted i himlingen på hele kjelleren der rupanelet er angrepet av en slags sopp, ellers er den helt ok, ser faktisk veldig frisk ut. Skaden er ved en yttervegg og kommer sannsynligvis fra at vindusbeslaget i det gamle vinduet på etasjen "ovenfor" (bakkenivå) har hellet innover mot treverket i stedet for utover og etter hvert har fuktighet sannsynlig trengt inn i veggen under vinduet og derfra ned i bjelkelaget. Håndverkeren som byttet vinduet måtte bytte en del treverk i konstruksjonen under vinduet siden det var ødelagt. Så er det vel kanskje slik at det kan være en viss "kjellerlukt" uansett hvor mye organisk materiale man rydder ut i kjelleren, og konas nese er veldig sensitiv... kanskje det er isolasjonen i bjelkelaget som lukter? Jeg har vurdert om det kan være en god idé å leie en ozongenerator og kjøre en behandling med den, noen som har erfaring med det?
Buggaren
Buggaren
Klikk her for å svare