Jeg har oppdaget at trossbunnen (dvs taket i kjelleren) i mitt hus fra -36 består av 6-8cm tykk betong med ~8-16 grus som ballast. Ut fra sprekkdannelser i kjellertaket som jeg forsiktig har pigget opp, har jeg hittil funnet 4 stålbjelker. Bjelkene er 7cm brede.

1. Spontane kommentarer rundt denne trossbunnen med bjelker? Det føles ganske kraftig for å være et hus på drøye 65kvm!? Han som bygde huset var sveiser...

2. Hvor kan jeg finne informasjon om ovenstående konstruksjon slik at jeg forstår den bedre, finner ut hva jeg kan forvente meg å finne mer i den, fasthet etc?

FWIW;

Har tidligere sett at en ikkebærende innervegg (stående tømmer 2"*7) hviler direkte mot trossbunnen og var skråspikret mot en bjelke 2"*6 som var festet i trossbunnen.

I bildet nedenfor er kjellerveggene mørkegrå, boligarealet semitransparent grønn, takstoler rosa og stålbjelkene svarte. Merk at jeg bare har konstatert stålbjelkene i de litt bredere kjellerrommene, den nedre raden i bildet. Om de går over hele husets bredde, dvs. også opp i de litt smalere rommene (øverst i bildet) vet jeg ikke ennå.

Kjellerens yttervegger er 28cm tykke inkl puss, disse liksom hjerteveggen er av betonghullstein (tror jeg det heter). Innerveggene er 9-10cm svartgrå stein som smuldrer opp når man ser på dem...

bjalklag.jpg

Ditt hus minner konstruksjonsmessig mye om vår egen kåk:
- 70 kvadrat husflate
- Byggeår -39
- Trossbunn i betong med inngjuttede stålbjelker
- Kjellervegger av betonghulstein

Jeg har ingen anelse om hvilket yrke de som bygde kåken hadde, men at de også skulle være sveisere eller bare tilfeldigvis hadde tilgang til stålbjelker virker vel søkt eller hva? Jeg tror at det var så man bygde våre typer av hus på den tiden helt enkelt. Jeg har dessverre ingen info om byggemåten men vet i alle fall at våre stålbjelker går nesten fra yttervegg til yttervegg. Pilene på bildet markerer bjelkene.

• Gulv under renovering med synlige metallbjelker indikert med røde piler, omgitt av trevegger og vindu i bakgrunnen.
Jeg har samme konstruksjon i et 30-tallshus i Oslo med byggflate 75 kvm. Tror det er tidstypisk. Betong med bjelker, deretter oppå trestendere, notfjøler og eventuelt parkett. Mellomrommet er fylt med pottaska. Synes det virker veldig stabilt. Et problem jeg støtte på var når jeg skulle legge nytt avløp og vann og gå med rør over/gjennom en bjelke. Ble til å endre rørføringen for 110 mm stammen litt, men jeg boret gjennom bjelken på to steder (50 mm rør for servant og to rør-i-rør for vann. Deretter støpte jeg igjen hele greia.

Den der asken klør godt i øynene når den kommer ned :-)

Betong og aske isolerer jo ikke særlig bra. Ganske kalde gulv iblant. Mistenker at Starfighter utbedrer det, men i mitt tilfelle som ikke har tenkt å rive opp gulvene på boarealet på den måten...

Hva har dere for avstand mellom stålbjelkene?

Finnes det noen armering tvers bjalkene som holder oppe betongen, eller hvordan fungerer det egentlig!?

Har dere hatt noen tvil omkring å gjøre "åverkan" på andre vegger enn hjerteveggen i kjelleren og øvrige plan?

Den der asken klør godt i øynene når den kommer ned [Svar ja! men jeg har bare måket ovenfra. Holder akkurat nå på å måke ut aske fra en liten hall på 2 kvm, som skal støpes igjen med gulvvarme]

Betong og aske isolerer jo ikke særlig bra. Bra kalde gulv av og til. Mistenker at Starfighter ordner det, men i mitt tilfelle som ikke tenker å rive opp gulvene på boligarealet på den måten... [Jeg skal innrede kjelleren og isolere kjellerplattingen, så da blir det nok litt varmere ovenfor. I dag har jeg bare nødvarme i kjelleren og dermed kalde gulv over...]

Hva har dere for avstand mellom stålbjelkene? [Vet ikke, har bare støtt på en...]

Finnes det noen armering tvers over bjelkene som holder opp betongen eller hvordan fungerer det egentlig!? [Jeg har funnet armering, typ 6-8 mm, når jeg har pigget ned rør og annet, så visst finnes det armering, i alle fall i mitt hus]

Har dere hatt noen tvil angående å gjøre "åverkan" på andre vegger enn hjertveggen i kjelleren og øvrige plan? [Jeg har støpt på et fundament for kakkelovn. Sagde opp parkett og undergulv, måkte ut asken, vekslet av en trebjelke og støpte i en armert kake med nedborret armeringsjern i hjertveggen under). Da hadde jeg altså sånn flaks at jeg havnet med fundamentet nesten midt på hjertveggen i kjelleren under. Hjertveggen er typ 20-25 cm teglstein. Så var det slik at når jeg skulle koble kakkelovnen til skorsteinen så viste det seg at det var en trevegg foran skorsteinen, stående sperret plank (rommet mellom tre og skorstein var fylt med sand). Det der med tre likte verken jeg eller feieren. Til slutt enedes vi om at jeg skulle sage av tre stående sperrede planker akkurat der røkrøret skulle kobles til i stokken. På den måten kom røkrørkoblingen ikke i nærheten av tre. Rommet etter de bortkuttede plankene fylte jeg med murt Lecablokk så jeg kom ut i liv med plankveggen. Utenpå satte jeg doble Masterboard. Jeg var litt nervøs når jeg kappet tre stående planker, men det gikk strålende. Jeg hadde av sikkerhetsgrunner to bjelker på en regel i taket som jeg fjernet når jeg skrudde fast masterboardskivene som så holdt sammen det hele. For øvrig kommer jeg ikke (les: tør ikke) å røre noen andre vegger foruten at jeg skal utvide en dør i kjelleren en desimeter eller så. Alle mine vegger i kjelleren er i tegl. Alle vegger i etasjene over i stående sperret plank i en dimensjon som jeg aldri har sett maken til (sviller typ). Dessuten er det utenpå planken liggende sperret bord. Man blir litt imponert over hvordan man bygde før i tiden når man gir seg ut på slike øvelser...]

Fremfor alt klør asken i lunger og nese. Jeg husker ikke hvor mange sekker vi kjørte bort til gjenvinningen. De veier jo en del også, og det var minst en sekk hvor bunnen gikk ut når man akkurat skulle løfte den inn i bilen...

Jeg vil gjette at avstanden mellom bjelkene hos meg er ca. 130 - 140 cm etter å ha sett på en del bilder. Om du vil kan jeg gjøre en ordentlig måling. (Skal prøve å huske det når jeg kommer hjem i kveld)

Jeg har ikke støtt på noen annen armering, men jeg har ikke laget særlig mange hull i platen. Rent konstruksjonsmessig må det vel være armert for å holde sammen?

Klart har jeg tvilt når jeg har laget hull i hjerteveggen på både over- og underetasje over hverandre, men alt har gått bra og huset står fortsatt. Jeg tvilte ikke like mye når jeg fjernet litt vegger her og der, siden det jo ikke var hjertevegger.

Takk begge for deres innspill! Begynner å føle meg litt tryggere på hva man tør gjøre og ikke. Starfighter, hvis det er enkelt for deg å få ut målene så hadde det vært takknemlig, men så viktig føles det kanskje ikke...

Skal nok prøve å lete videre og se om jeg finner noen mer skriftlig info om byggemetoden. Alltid gøy å vite hva man gjør ;)

Jeg gravde nettopp (for en time siden) ut aske fra min gang og fant enda en stålbjelke som lå på "andre ledd" sammenlignet med den jeg tidligere har støtt på!!! Det virker med andre ord som man har lagt et "rutenett" med bjelker i huset mitt, dvs både fra langsiden til langsiden og fra kortsiden til husets midt gjetter jeg (hjertemuren). Heldigvis kom ikke den bjelken jeg nå fant i veien for mitt vannbårne gulvvarmesystem som skal støpes ned i gangen. Den lå rett ved en vegg.

Det gikk ikke an å få eksakt klarhet i målene mellom bjelkene uten å bore. Mellom den bjelken jeg kan se i kjellertaket og sprekken ved neste bjelke ville jeg gjette på cc 120 - 125 cm mens jeg i underetasjen ut fra bildet ovenfor ville tippe på cc 130 - 135 cm. Siden det er forskjellige bjelker jeg har sammenlignet, er min gjetning at man har lagt dem ut med øyemål og ikke vært så nøye med målene. Jeg har ikke støtt på noen bjelker i den andre retningen som innvendinger hadde, men mine ligger fra langsidene og sidene.

Finner du noe mer info om byggemåten er jeg takknemlig om du deler det, alltid bra å ha!

Plukkepinn med stålbjelker således... Hmm, det er med bjelker tvers var jo interessant. Jeg har ikke sett noen slike tegn hittil, men skal sjekke nøye. Kanskje man kunne prøve med en "regeldetektor"...

Jeg holder dere oppdatert om jeg finner noe. Vi kan vel gjenopplive tråden når vi støter på noe!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.