Heisan jeg har litt spørsmål og funderinger på en vegg jeg antar er bærende eller støttende på noen måte.
Huset er fra rundt 1920 og er ubrent tegl/Lertegl. Veggen i spørsmålet er også det og der er det fuktproblemer. Det forvitrer fra gulvet opp ca 50cm og jeg vil rett og slett ha den bort for å åpne opp mellom kjøkkenet og rommet ved siden av. Har åpnet opp plankene på den uinnredede loftet. Og der går det 3 bjelker over denne med cc90 mellom hverandre. Og veggen i spørsmålet er ca 3,7m som jeg vil fjerne. Det er torpargrunn eller krypkjeller vet ikke hvilket. Halve kjøkkenet er betongplate oppfatter jeg det som og andre halvparten er det en liten kjeller under og tregulv over. Så man ser tregulv på halve kjøkkenet og plate på andre halvparten så der kan man sette stempel og det tar 2 av bjelkene. Men den 3. bjelken er det kjeller under samt i andre rommet er der tregulv over hele og antakelig luftrom?
hvordan skal man stempel opp denne bjelken? Og være sikker på det ikke går i stykker? Gulvet har det ikke bra i rommet ved siden har jeg sett så kommer til å rive opp det og bytte det samtidig. Så vil jeg sette limtrebjelke. Med støttepillarer på hver side. Hvilke størrelser bør man bruke? På limtrebjelken samt søylene? Og plasseringen av søylene er jeg litt skeptisk til for det skulle være der veggen står som jeg antar går ned til bakken med tanke på fukten kommer nedenfra? Føles ikke så trygt å sette søylene på det da om man river ned til gulvnivå? Alle tips er velkomne både på dimensjonering av søyler og bjelke samt hvor og hvordan jeg skal sette stempel for å fjerne veggen? Der kjeller finnes eller der gulvet er kun tre og antakelig ikke så friskt? Er det noe mer jeg bør tenke på eller gjøre og tenke på?