Skal ta opp en 3,8 meter bred åpning i en bærende enstensvegg. Veggen ovenfor er 4 meter høy, total mengde stein som skal bæres er 3,8x4 meter. Dessuten er det en hjertvegg som bærer et bjelkelag og takstoler i et hus fra 1926.
Jeg er ikke så veldig kyndig på å forstå beregninger om bæreevne og nedbøyning. Jeg er fornøyd med om noen kan si at det duger med en IPE, HEB eller HEA 220. I min verden burde det finnes sjablontabeller på hvor man bør erstatte en enstensvegg med per meter åpning, grovere jo bredere selvfølgelig.

Dessverre fungerer det ikke med sjablongtabeller så lenge som hus ikke er bygget etter sjablonger. I tillegg til de opplysningene du har gitt, trenger man å vite husets bredde og takstolenes konstruksjon samt opplysning om snøsone. En HEA 220 med 3,8 m spennvidde som erstatning for en hjertevegg klarer ca. 25 kN/m last, noe som sannsynligvis er en solid overdimensjonering, men det kan man ikke vite før man har regnet på det.

• Liker
Mmmmmm og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dessverre fungerer det ikke med sjablongtabeller så lenge som hus ikke er bygget etter sjablonger. I tillegg til de opplysninger som du har gitt, trenger man å vite husets bredde og takstolenes konstruksjon samt opplysning om snøsone. En HEA 220 med 3,8 m spennvidde som erstatning for en hjertevegg klarer ca 25 kN/m last, hvilket sannsynligvis er en kraftig overdimensjonering, men det kan man ikke vite før man har regnet på det.
J justusandersson skrev:
Dessverre fungerer det ikke med sjablongtabeller så lenge som hus ikke er bygget etter sjablonger. I tillegg til de opplysninger som du har gitt, trenger man å vite husets bredde og takstolenes konstruksjon samt opplysning om snøsone. En HEA 220 med 3,8 m spennvidde som erstatning for en hjertevegg klarer ca 25 kN/m last, hvilket sannsynligvis er en kraftig overdimensjonering, men det kan man ikke vite før man har regnet på det.
Gulvplan for en bygning med rommene merket "Rum", "Kök" og "Hall". En seksjon er markert med rødt i et av rommene.

• Plantegning av en leilighet med tre rom merket som "Rum" og "Kök", samt trapper og korridorer. Viser detaljerte rominndelinger og plasseringer.
  • Tegning av et hus i tverrsnitt med mål for ulike etasjer oppført. Vindu- og dørplasseringer er detaljert i konstruksjonsplanen.
Mmmmmm Mmmmmm skrev:
[bilde]
Heldigvis har jeg originaltegningene da kanskje? Gir det nok informasjon? Huset ligger i Malmö.

J justusandersson skrev:
Dessverre fungerer det ikke med sjablongtabeller så lenge hus ikke er bygd etter sjablonger. I tillegg til de opplysninger du har gitt, trenger man å vite husets bredde og takkonstruksjonens konstruksjon samt opplysninger om snøsone. En HEA 220 med 3,8 m spennvidde som erstatning for en hjertemur tåler ca 25 kN/m last, noe som sannsynligvis er en kraftig overdimensjonering, men det kan man ikke vite før man har regnet på det.
Opplysningene nedenfor, kan de gi deg et bedre bilde av dimensjoneringen?

Originaltegninger er alltid best! Så vidt jeg kan se er det en halvstensvegg. Med puss på begge sider bør den være ca 150 mm tykk. Å legge en HEA-bjelke oppå teglveggen (foreløpig HEA 180) føles ikke helt bra. Hvorfor ikke legge en limtrebjelke i stedet. 140x360 er nok.

• Liker
Mmmmmm
  • Laddar…
Alternativt ansett en bygnings konstruktør som gir deg en riktig beregning og en arbeidsflyt på det hele

J justusandersson skrev:
Originaltegninger er alltid best! Så vidt jeg kan se, er det en halvsteinsvegg. Med puss på begge sider bør den være ca 150 mm tykk. Å legge en HEA bjelke oppå teglsteinsveggen (foreløpig HEA 180) føles ikke helt bra. Hvorfor ikke legge en limtrebjelke i stedet. 140x360 er nok.
Mest brukt stålbjelker tidligere og har ingen erfaring med limtre men det er jo aldri for sent å lære. Takk for rådene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.